NASA przeprowadzi serię testów porównawczych na braciach Kelly

NASA zaprosiła podmioty naukowe do przesyłania wniosków na porównawcze testy medyczne. Te testy zostaną wykonane podczas rocznej misji na ISS.

Bracia Scott i Mark Kelly to identyczne bliźnięta i jedni z najbardziej zasłużonych amerykańskich astronautów ostatnich lat. Scott Kelly wziął udział w misjach STS-103, STS-118 oraz Ekspedycji 25/26. Z kolei Mark Kelly brał udział w wyprawach STS-108, STS-121, STS-124 i STS-134. W październiku 2011 roku Mark Kelly opuścił szeregi aktywnych astronautów NASA, z kolei jego brat Scott przygotowuje się w tej chwili do wyjątkowej misji.

Wiosną 2015 roku Scott Kelly uda się na cały rok na Międzynarodową Stację Kosmiczną (ISS) wraz z Rosjaninem Michaiłem Kornijenko. Będzie to pierwsza taka wyprawa od lat 90. XX wieku, która została wykonana na pokładzie stacji Mir. W międzyczasie doszło do rozwoju medycyny kosmicznej, w tym trybów ćwiczeń, diety, suplementów oraz monitorowania stanu zdrowia astronautów. Porównanie sprawności astronautów z nadchodzącej misji z tymi sprzed kilkunastu lat z pewnością pozwoli wyznaczyć dalsze kierunki rozwoju medycyny kosmicznej.

Roczny lot na ISS będzie przygotowaniem dla przyszłych, dłuższych lotów w kierunku planetoid, a nawet Marsa. W tej chwili przewiduje się, że w przyszłej dekadzie może dojść do pierwszych długoterminowych lotów załogowych poza bezpośrednim otoczeniem Ziemi. Z racji mechaniki orbitalnej będą to bardzo długie misje, które mogą trwać nawet 2,5 roku. Dlatego też roczny lot na ISS ma duże znaczenie.

W trakcie rocznej misji Scotta Kelly’ego, Mark pozostanie na Ziemi. Oznacza to wyjątkową okazję na przeprowadzenie studiów porównawczych, które mogą być wysokiej wartości naukowej. NASA zaprosiła podmioty naukowe do przesyłania wniosków na krótkoterminowe testy medyczne, w których wezmą udział Scott (na ISS) i Mark (na Ziemi).

Wnioski na projekty naukowe NASA będzie zbierać do 17 września tego roku. Po nich nastąpi selekcja najciekawszych i najbardziej wartościowych wniosków, z których docelowo kilka zostanie umieszczonych w planie rocznego lotu Scotta Kelly’ego. Z dostępnych informacji wynika, że podmioty naukowe spoza USA także mogą wysyłać wnioski, aczkolwiek w tym przypadku będą musiały pokrywać koszty badań z własnych funduszy.

Roczny lot Scotta Kelly’ego oraz porównanie z „ziemskimi” danymi od Marka Kelly’ego może przynieść znaczące wyniki naukowe, które zostaną wykorzystane dla przyszłych misji załogowych. Prawdopodobnie do publikacji tych wyników dojdzie w ciągu kilku miesięcy po przeprowadzeniu eksperymentów – podobnie jak to się stało w przypadku eksperymentu Mars500.

(NASA, NW)