Progress M-20M na ISS

Dwudziestego siódmego lipca o godzinie 22:45 CEST nastąpił start rosyjskiego pojazdu zaopatrzeniowego Progress M-20M. Niespełna sześć godzin później Progress zacumował do Międzynarodowej Stacji Kosmicznej.

W piątek, 26 lipca, doszło do odcumowania bezzałogowego pojazdu zaopatrzeniowego Progress M-18M od Międzynarodowej Stacji Kosmicznej (ISS). Tego samego dnia ten Progess dokonał manewru deorbitacyjnego i bezpiecznie spłonął w atmosferze Ziemi ponad południowym Pacyfikiem.

Kilkadziesiąt godzin później doszło do startu kolejnego rosyjskiego pojazdu zaopatrzeniowego. Progress M-20M został wyniesiony za pomocą rakiety Sojuz-U z kosmodromu Bajkonur 27 lipca o godzinie 22:45 CEST. Był to pierwszy start rakiety z Bajkonuru od czasu katastrofy rakiety Proton-M z 2 lipca 2013. Poniższe nagranie prezentuje start rakiety Sojuz-U z Progressem M-20M na pokładzie.

{youtube}YU4Uitie_GA{/youtube}
Start rakiety Sojuz-U z Progressem M-20M na pokładzie – 26.07.2013 / Credits – NASA TV

Niespełna sześć godzin później, o 04:26 CEST doszło do cumowania Progressa M-20M do ISS. Był to kolejny szybki dolot do Stacji, trwający zaledwie sześć godzin, a nie dwa dni jak to dotychczas wykonywano w przypadku rosyjskich lotów do ISS. Progress M-20M zacumował do modułu Pirs.

Do otwarcia włazów pomiędzy modułem Pirs a Progressem M-20M dojdzie już jutro. Na pokładzie tego statku zaopatrzeniowego znalazło się około 2400 kg ładunku, w tym sprzęt, który ma wspomóc diagnostykę amerykańskiego skafandra kosmicznego EMU 3011. Ten sprzęt dodano „w ostatniej chwili” i jest pewne, że zostanie szybko wykorzystany.

W skafandrze EMU 3011 włoski astronauta Luca Parmitano wyszedł w przestrzeń kosmiczną dwukrotnie – 10 i 16 lipca. Podczas spaceru (EVA-23) z 16 lipca nastąpił poważny wyciek wody ze skafandra, który zmusił astronautów do przerwania prac i powrotu do wnętrza Stacji. Ten wyciek był niebezpieczny dla astronauty – woda przedostawała się od oczu, ust i nosa. W tej chwili trwają prace, które mają określić źródło tego przecieku oraz ryzyko jego ponownego wystąpienia w kolejnych spacerach kosmicznych.