Położenie planet pozasłonecznych (stan na lipiec 2013)

Gdzie znajdują się wszystkie odkryte już planety pozasłoneczne? Nowa mapa, przygotowana przez zespół Planetary Habitability Laboratory prezentuje wszystkie znane układy planetarne.

Od momentu wykrycia pierwszych planet pozasłonecznych przez Aleksandra Wolszczana w 1992 roku, ludzkość odkryła ponad 900 egzoplanet w ponad 700 układach. Jest to stan na lipiec 2013 roku – każdego miesiąca, dzięki misjom kosmicznym (np. teleskop Kepler) czy dedykowanym programom obserwacyjnym (np. OGLE czy HAT), odkrywane są kolejne „obce światy”.

Gdzie znajdują się te egzoplanety? Zespół Planetary Habitability Laboratory (PHL) z University of Puerto Rico (UPR) od zeszłego roku publikuje informacje na temat planet pozasłonecznych. PHL skupia się głównie na małych obiektach, krążących w ekosferach swych gwiazd, których aktualnie znamy już kilkanaście. Oprócz tego PHL prezentuje także dane statystyczne – najnowsze z nich dotyczą lokalizacji wszystkich znanych planet pozasłonecznych na ziemskim niebie.

Pierwsza grafika w galerii tego artykułu prezentuje wszystkie odkryte egzoplanety. Jest to stan na lipiec 2013 roku, obejmujący 912 egzoplanet w 701 układach planetarnych. Wiele z nich jest zlokalizowanych w gwiazdozbiorze Łabędzia i Lutni – obszarze, który obserwuje teleskop Kepler. Drugie takie skupisko poznanych egzoplanet znajduje się w gwiazdozbiorze Strzelca, obserwowanym przez programy MOE i OGLE.

Z kolei druga grafika w galerii tego artykułu prezentuje wszystkie poznane egzoplanety w promieniu stu lat świetlnych od naszego Układu Słonecznego. W tej odległości znajduje się zaledwie 117 gwiazd, wokół których krążą egzoplanety. Ich dystrybucja wydaje się być dość równomierna.

W kolejnych miesiącach i latach czeka nas jeszcze nie jedno odkrycie planet pozasłonecznych. Jest możliwe, że jeszcze przed końcem tego roku dojdzie do odkrycia tysięcznej egzoplanety. Po niej ludzkość powinna poznać kolejne tysiące „obcych światów”. Jest możliwe, że już niebawem pośród tych znanych obiektów planetarnych znajdą się i te bardzo podobne do naszej Ziemi. Obecnie najbardziej podobna do Ziemi jest egzoplaneta o nazwie Kepler-62 e – nie jest to jednak pełne podobieństwo.

Mapy w wyższej rozdzielczości można zobaczyć pod tym linkiem.

(PHL @ UPR)