Start dwóch suborbitalnych rakiet z Wallops

Dwie suborbitalne rakiety zostały w odstępnie 15 sekund wystrzelone 4 lipca 2013 roku z ośrodka Wallops Flight Facility agencji NASA. Misja dwóch rakiet była elementem badań nad prądami elektrycznymi w jonosferze.

Start rakiety o nazwie “Black Brant V” odbył się dokładnie o godzinie 10:31:25 czasu miejscowego. Rakietę o nazwie „Terrier-Improved Orion” wypuszczono z kolei kilkanaście sekund później, o godzinie 10:31:40 czasu miejscowego. Loty tych rakiet pozwoliły zebrać wartościowe dane naukowe do projektu badawczego o nazwie “Daytime Dynamo”, realizowanego przez amerykańską (NASA) i japońską agecję kosmiczną (JAXA).

Wspomniany projekt ma na celu zbadanie przemieszczających się w jonosferze prądów elektrycznych w ujęciu globalnym. Pierwsza rakieta wyniosła ładunek, dzięki któremu zebrano informacje na temat neutralnych i naładowanych cząsteczek, druga natomiast pozostawiła po sobie rozpylony lit w celu prześledzenia jak wiatry atmosferyczne zmieniają się wraz z wysokością. Naukowcy przypuszczają, iż prawdopodobnie to właśnie wiatry odpowiadają za ukierunkowanie przepływu prądów elektrycznych.

Następny zaplanowany start z Wallops zrealizowany zostanie z wykorzystaniem rakiety “Terrier-Improved Malemute” 13 sierpnia tego roku. Za pomocą rakiety wyniesiony zostanie ładunek eksperymentalny zaprojektowany przez studentów w ramach programu RockSat-X.

{module[346]}Start dwóch rakiet z Wallops / Credits: P. Black