IRIS na orbicie (28.06.2013)

Dwudziestego ósmego czerwca doszło do wyniesienia amerykańskiego satelity badawczego IRIS na orbitę. Do startu doszło o godzinie 04:27 CEST na pokładzie rakiety Pegasus-XL.

Interface Region Imaging Spectrograph (IRIS) to ciekawa mała misja bezzałogowa amerykańskiej agencji kosmicznej NASA. Ta wyprawa będzie obserwować krawędź tarczy słonecznej w poszukiwaniu dynamicznych i krótkotrwałych zjawisk, zachodzących w różnych warstwach naszej Dziennej Gwiazdy. Misję zaplanowano na dwa lata.

IRIS jest niewielkim statkiem kosmicznym – jego masa wynosi zaledwie 167 kg, z czego 90 kg to instrumenty badawcze. Drugie zdjęcie w galerii tego artykułu prezentuje IRIS w trakcie testów. IRIS zostanie umieszczony na orbicie heliosynchronicznej o wysokości około 600-670 km. Z uwagi na niewielkie rozmiary (ok. 1,6 x 2,1 metra, po rozłożeniu paneli słonecznych) i masę IRIS zostanie wystrzelony na pokładzie małej rakiety nośnej Pegasus-XL. Ta rakieta jest bardzo ciekawą konstrukcją, gdyż wynosi się ją podwieszoną pod samolotem L-1011 „Stargazer” na wysokość około 12000 metrów. Z tego pułapu następuje odrzucenie, a następnie odpalenie rakiety. Pegasus-XL jest zdolna do wyniesienia ponad 400 kilogramów na niską orbitę okołoziemską. Poniższe nagranie prezentuje typowy wstępny profil lotu rakiety Pegasus-XL.

Do wyniesienia IRIS na orbitę doszło 28 czerwca 2013 roku, o godzinie 04:27 CEST. Wcześniej, o 03:27 CEST, wystartował samolot L-1011 „Stargazer”, który przez następną godzinę wznosił się na odpowiednią wysokość i przemieszczał do zaplanowanego punktu odpalenia rakiety Pegasus-XL. Orbita IRIS to 620×670 km. Poniższe nagranie prezentuje wyniesienie IRIS za pomocą rakiety Pegasus-XL.

{youtube}lFUPkYre06E{/youtube}
Start IRIS – 28.06.2013 / Credits – NASA TV

Co ciekawe, wiele wskazuje na to, że mógł to być ostatni lot rakiety Pegasus przed 2017 rokiem. Ta konstrukcja, pomimo kilku zalet z rakietami startującymi z powierzchni ziemi, nie cieszy się dużą popularnością.

Polecamy szczegółowe kompendium misji IRIS w wątku na Polskim Forum Astronautycznym. To kompendium opisuje konstrukcję IRIS, instrumenty pomiarowe oraz cele misji.

(PFA, NASA)