Bliski przelot planetoidy 2013 LR6 (08.06.2013)

Ósmego czerwca około godziny 06:40 CEST nastąpi bliski przelot planetoidy o oznaczeniu 2013 LR6. Minimalna odległość pomiędzy tym obiektem a Ziemią wyniesie około 110 tysięcy kilometrów.

Planetoida 2013 LR6 została odkryta 6 czerwca. Po szybkim sprawdzeniu orbity okazało się, że ten obiekt wtargnie w przestrzeń pomiędzy Ziemią a Księżycem. Minimalny dystans pomiędzy tą planetoidą a naszą planetą wyniesie 0,29 odległości do Srebrnego Globu, czyli około 110 tysięcy kilometrów. Moment największego zbliżenia został wyliczony na godzinę 06:40 CEST. Planetoida 2013 LR6 ma średnicę około 9 metrów.

Przeloty bardzo małych planetoid pomiędzy Ziemią a Księżycem to dość częste zjawisko, jednakże do lat 90. XX wieku większość takich bardzo małych planetoid umykała detekcji. Dopiero od czasu wprowadzenia zautomatyzowanych systemów obserwacyjnych i zaawansowanych programów przeglądowych udaje się wykrywać takie obiekty w pobliżu Ziemi, tuż przed albo już po przelocie. Planetoida 2013 LR6 prawdopodobnie nie zostałaby wykryta, gdyby jej przelot nastąpił w latach 80. XX wieku – dziś jest to technicznie możliwe.

W ostatnich miesiącach, w szczególności w lutym tego roku, doszło do wielu wydarzeń związanych z przelotami małych planetoid blisko Ziemi. Doszło nawet do jednego wtargnięcia planetoidy w atmosferę naszej planety, nad Czelabińskiem (Rosja), co doprowadziło do pewnych uszkodzeń. Rządy i agencje kosmiczne różnych państw i organizacji prowadzą już programy detekcji obiektów mogących zagrozić Ziemi, choć warto tu zauważyć, że są to dopiero początkowe prace i jeszcze wiele technik i technologii trzeba rozwinąć. W przypadku Europejskiej Agencji Kosmicznej poszukiwanie planetoid bliskich Ziemi jest realizowane jako element programu Space Situational Awareness (SSA), w którym Polska planuje być bardzo aktywna.

Jest to pierwszy (wykryty) bliski przelot planetoidy obok naszej planety od 10 marca 2013 roku. Wówczas planetoida 2013 EC20 przemknęła w odległości około 150 tysięcy kilometrów od Ziemi.