Zamieszanie wokół afrykańskiej stacji śledzenia RadioAstron

Rosja wyjaśnia, że południowoafrykańska stacja śledzenia dla obserwatorium RadioAstron będzie służyła tylko jemu, wbrew doniesieniom niektórych mediów.

Dla projektu satelitarnego obserwatorium astrofizycznego RadioAstron Rosja buduje stacji śledzenia w Republice Południowej Afryki. W środę Federalna Agencja Kosmiczna Roskosmos zdementowała doniesienia niektórych mediów, jakoby stacja miała służyć do komunikacji również z innymi statkami kosmicznymi.

Agencji prasowej RIA Nowosti przedstawiciel Roskosmosu powiedział, że “porozumienie z Południową Afryką dotyczyło współpracy w badaniach astrofizycznych w ramach projektu RadioAstron. Naziemna stacja śledzenia będzie więc pracowała tylko dla tego pojedynczego projektu”. Przedstawiciel dodał jednak, że stacja mogłaby być wykorzystywana w innych projektach, co wymagałoby jednak osobnych umów.

Porozumienie między Południowoafrykańską Narodową Agencją Kosmiczną (SANSA) zostało podpisane z Rosją 26 marca w Durbanie, przy okazji wizyty prezydenta Władimira Putina na 5. szczycie krajów BRICS. Rosja ma dostosować stację do pracy z satelitą RadioAstron a SANSA będzie odpowiedzialna za modernizację, utrzymanie i operowanie stacją. Osiemnastometrową antenę pasma C udostępniła państwowa firma telekomunikacyjna.

Satelita RadioAstron został wystrzelony w lipcu 2011 roku. Stanowi go 10 metrowy radioteleskop do wyznaczania położenia i obrazów ciał niebieskich, jak aktywne jądra galaktyk, wykazujących emisję radiową. RadioAstron ma badać te obiekty w paśmie fal centymetrowych i decymetrowych z dużą rozdzielczością. Obserwacje będą prowadzone także w trybie interferometrycznym z teleskopami naziemnymi.

Projekt RadioAstron jest projektem międzynarodowym. Przewodniczy mu Centrum Astronomiczne moskiewskiego Instytutu Fizyki im. Lebiediewa. Wśród partnerów są: ESA, National Radioastronomy Observatory (USA), Tata Institute for Fundamental Research, (Indie), Commonwealth Scientific and Industrial Research Organization (Australia).