EVA-32: pierwszy spacer kosmiczny na ISS w 2013 roku

O godzinie 16:03 czasu polskiego z modułu Pirs na Międzynarodowej Stacji Kosmicznej wyszli dwaj rosyjscy kosmonauci, którzy wykonują na zewnątrz prace związane z instalacją nowych sprzętów oraz podejmowaniem pakietów z eksperymentami.

Spacer kosmiczny o nazwie EVA-32 (Extra Vehicular Activity) wykonywany jest przez dwóch rosyjskich kosmonautów. Pawel Winogradow oraz Roman Romanienko opuścili śluzę w module Pirs o 16:03 CEST z planem spędzenia około 6 godzin na zewnątrz stacji ISS.

Celem tego spaceru jest przede wszystkim:

• instalacja stanowiska do prowadzenia pomiarów środowiska elektrycznie naładowanej plazmy i jej oddziaływania z ziemską jonosferą. Instrument, o nazwie „Obstanowka”, zainstalowany zostanie na przedniej części modułu Zwiezda.
  • wymiana odbłyśnika impulsów laserowych na końcu modułu Zwiezda. Urządzenie to wykorzystywane jest podczas procesów cumowania europejskich statków transportowych ATV do stacji ISS. Z wcześniejszym urządzeniem występowały problemy, a jego sprawność jest wymagana przed manewrem podejścia statku ATV-4 do stacji ISS w czerwcu.
  • podjęcie pakietu z próbkami o nazwie „Biorisk”, który wystawiony był na działanie środowiska przestrzeni kosmicznej od 2011 roku. Celem tego eksperymentu było zbadanie wpływu aktywności mikrobiologicznej na struktury statków kosmicznych oraz sprawdzenie czy aktywność słoneczna ma jakikolwiek wpływ na rozwijanie się życia mikrobiologicznego (z wcześniejszych badań wynika, iż niektóre szczepy bakterii mogą przetrwać w tak nieprzyjaznym środowisku jakim jest przestrzeń kosmiczna).
  • podjęcie jednego zestawu z materiałami, będącego częścią pakietu o nazwie „Winosliwost”, który był zainstalowany na zewnętrznej powłoce modułu Zwiezda od zeszłego roku.

Aktualizacja: spacer kosmiczny EVA-23 zakończył się po 6 godzinach i 38 minutach o godzinie 22:41 CEST. Wszystkie zaplanowane zadania prócz jednego zostały wykonane. Niestety w czasie operacji podjęcia pakietu “Winosliwost” doszło do  jego niekontrolowanego uwolnienia.

Z uwagi na kwestie bezpieczeństwa podczas trwania rosyjskich spacerów kosmicznych pozostali rezydenci stacji ISS mają ograniczoną możliwość przemieszczania się po kompleksie. Rosjanin Aleksander Misurkin i Amerykanin Chris Cassidy zamknięci są w strefie swojego statku Sojuz TMA-08M oraz modułu Poisk, natomiast pozostali dwaj Amerykanie – dowódca Chris Hadfield i Thomas Marshburn mają dostęp do całej amerykańskiej sekcji stacji oraz do statku Sojuz TMA-07M i modułu Rasswiet (sytuacja zobrazowana została na grafice w galerii tego artykułu). W ten sposób w przypadku problemów ze śluzą Pirs dwaj kosmonauci przebywający na zewnątrz stacji ISS mogą powrócić do wnętrza przy wykorzystaniu awaryjnych wejść (co wymaga jednak ryzykownej dehermetyzacji).

Dzisiejszy spacer jest pierwszym z serii nawet ośmiu spacerów kosmicznych zaplanowanych na ten rok. Łącznie w 2013 roku może zostać przeprowadzonych 6 spacerów rosyjskich oraz 2 amerykańskie. Dzisiejsze wyjście jest 167. spacerem kosmicznym w historii stacji ISS od 1998 roku. Winogradow wyszedł w przestrzeń kosmiczną po raz siódmy, natomiast Romanienko po raz pierwszy (warto wspomnieć, że jego ojciec wykonał 4 spacery kosmiczne). Pawel Winogradow (lat 59) jest najstarszym człowiekiem wykonującym spacer kosmiczny.

Rozmieszczenie rezydentów stacji ISS w trakcie trwania spaceru EVA-32 / Credits: NASA TV