Debiut firmy Swiss Space Systems

Trzynastego marca 2013 roku ogłoszono plany nowej firmy z europejskiego sektora kosmicznego. Ta firma nazywa się Swiss Space Systems i zamierza oferować usługę wynoszenia małych satelitów na niską orbitę okołoziemską. Przedstawiciel serwisu Kosmonauta.net był obecny na oficjalnym ogłoszeniu działalności tej firmy.

Małe satelity są uważane za jedną z najdynamiczniej rozwijających się gałęzi przemysłu kosmicznego. Niektóre analizy przewidują, że pod koniec tej dekady rocznie ponad sto mikro i nanosatelitów będzie czekało na lot na orbitę. Jest to znacznie więcej małych satelitów niż się aktualnie wynosi na różne orbity a obecnie istniejące systemy rakietowe nie zawsze odpowiednimi nośnikami dla zminiaturyzowanych konstrukcji.

Jakie systemy wyniosą na orbitę te małe satelity? W tej chwili kilka państw oraz firm prywatnych pracuje nad własnymi systemami rakietowymi dedykowanymi tym satelitom. Spośród nich warto nadmienić firmę z Europy o nazwie Swiss Space Systems (S-3). Oficjalne ogłoszenie planów działalności S-3 nastąpiło 13 marca 2013 roku w Payerne w Szwajcarii. Przedstawiciel serwisu Kosmonauta.net był obecny na tym wydarzeniu.

Cel S-3 to zbudowanie systemu startu z powietrza, który będzie wykorzystywać mały suborbitalny mini-wahadłowiec wielokrotnego użytku. Ten mini-prom będzie służyć jako stopień dla małej rakiety, która będzie wynosić małe satelity na różne niskie orbity okołoziemskie (LEO). Maksymalna nośność tego systemu ma wynosić 250 kilogramów na LEO. Mini-wahadłowiec będzie wynoszony w powietrze na grzbiecie samolotu Airbus A300. Cały system będzie wykorzystywać istniejącą już infrastrukturę lotniskową. Poniższa animacja prezentuje system S-3.

{youtube}baYMrHnNB44{/youtube}
Swiss Space Systems / Credits – SwissSpaceSystems

Na oficjalnym ogłoszeniu działalności firmy S-3 przedstawiono plan prac na najbliższe lata. Już w 2014 roku rozpoczną się loty próbne modelu testowego mini-wahadłowca. W 2015 roku rozpocznie się działalność pierwszego “portu kosmicznego” firmy S-3. Ten port powstanie w Payerne w Szwajcarii. Rok później powinno dojść do rozpoczęcia budowy modelu lotnego mini-wahadłowca. Jeśli wszystkie prace będą postępować planowo, to w 2017 roku powinny rozpocząć się loty testowe i kwalifikacyjne systemu S-3.

Jeśli wszystkie powyższe terminy prac zostaną osiągnięte, to S-3 powinien wejść na rynek w momencie zwiększonego zainteresowania zminiaturyzowanymi satelitami. System S-3 ma zatem szansę na zdobycie dużej części rynku wynoszenia satelitów na orbitę. Warto tu zauważyć, że w najbliższych latach powinno powstać sporo małych satelitów także w naszym regionie świata, zatem obecność S-3 może mieć pozytywny wpływ na rozwój europejskiego sektora kosmicznego.

Zanim doszło do publicznego ogłoszenia działalności S-3, firma pozyskała kilku ważnych partnerów, zarówno technicznych jak i organizacyjnych. Spośród partnerów technicznych warto wymienić takie firmy i organizacje jak Europejska Agencja Kosmiczna (wsparcie techniczne i koordynacja), Sonaca (struktura mini-promu oraz osłony termiczne), SAS (symulacje i awionika), Deimos (analiza misji oraz infrastruktura naziemna) oraz Dassault (część systemu lotnego). Od strony organizacyjnej warto wymienić przedstawicieli z Maroka i Malezji, którzy są zainteresowani lotami S-3 z tamtejszych lotnisk.

Chcesz poznać więcej szczegółów? Wyślij email na kontakt@kosmonauta.net.