Miesiąc do przelotu 2012 DA14 obok Ziemi

Za miesiąc, 15 lutego 2013 roku, planetoida 2012 DA 14 przeleci w odległości zaledwie 22 tysięcy kilometrów od Ziemi. Ryzyko kolizji z naszą planetą jest zerowe – będzie to jednak bardzo ciekawy przelot.

Planetoida 2012 DA14 została odkryta pod koniec lutego zeszłego roku za pomocą La Sagra Observatory (Hiszpania). Odkrycie nastąpiło tuż po stosunkowo odległym przelocie obok Ziemi (około 2,6 mln kilometra od naszej planety). Wielkość planetoidy 2012 DA14 oszacowano na około 50 metrów.

Kolejne wyliczenia orbity wskazały, że orbita 2012 DA14 jest bardzo podobna do ziemskiej – okres obiegu wokół Słońca wynosi 366,24 dnia. Jest to więc planetoida typu NEO (ang. Near Earth Object). Od czasu do czasu 2012 DA14 zbliża się zatem do Ziemi – kolejny bliski przelot nastąpi 15 lutego 2013 roku. Będzie to bardzo szczególny przelot, gdyż w momencie najbliższego zbliżenia odległość pomiędzy powierzchnią naszej planety a 2012 DA14 wyniesie zaledwie 22 tysiące kilometrów, czyli około 3,45 promienia Ziemi i mniej niż 6% średniej odległości do Księżyca. W trakcie momentu największego zbliżenia ta planetoida powinna być łatwa do obserwacji nawet za pomocą lornetki – jasność obiektu na ten moment szacowana jest na około +6 do +7 magnitudo. Przelot 2012 DA14 będzie można zobaczyć z terenów Polski – więcej szczegółów na ten  temat  podamy  w  naszym następnym  artykule o tej  planetoidzie.

Pomimo tak niewielkiej odległości ustalono, że nie ma żadnego ryzyka uderzenia tej planetoidy w Ziemię. Przelot 2012 DA14 będzie natomiast wyśmienitym celem do serii obserwacji astronomicznych, w tym radarowych.

Obserwacje 2012 DA14 już trwają. Na początku stycznia tego roku namierzono tę planetoidę po kilku miesiącach od ostatniej obserwacje (tzw. „recovery”). 13 stycznia 2012 DA14 znajdowała się w odległości około 44,5 razy większej niż dystans pomiędzy Ziemią a Księżycem. Przez kolejne tygodnie ta planetoida będzie obserwowana przez coraz większą ilość obserwatoriów, w tym i tych półprofesjonalnych i amatorskich. Prawdopodobnie kilka miesięcy po przelocie nastąpi publikacja pierwszych prac naukowych na temat 2012 DA14 i planetoid bliskich Ziemi.

Przeloty małych planetoid blisko Ziemi są dość częste, choć rzadziej zdarzają się aż tak bliskie. Dotychczas jednak, aż do około lat 90. XX wieku, wiele z małych obiektów umykało detekcji. Sytuacja zmieniła się wraz z wprowadzeniem automatycznych systemów obserwacyjnych, lepszych (i tańszych) detektorów oraz Internetu, dzięki któremu astronomowie mogą szybciej analizować dane. To właśnie dzięki takim systemom odkrywamy coraz więcej małych obiektów, które naruszają przestrzeń pomiędzy Ziemią a Księżycem. Ponadto, dzięki tym automatycznym systemom wykrywane są naprawdę małe obiekty, takie jak 2012 XB112 (przelot 14.12.2012), której rozmiary są szacowane na zaledwie 4 metry czy 2012 XL134 (przelot 15.12.2012) o średnicy około 9 metrów.

(HM, PFA)