Spitzer obserwuje falę uderzeniową przed masywną gwiazdą

Niczym statek rozcinający swym dziobem powierzchnię wody, gwiazda Zeta Ophiuchi przemierza samotnie przestrzeń kosmiczną, pchając przed sobą uformowane w łukową falę uderzeniową chmury pyłu. Teleskop Spitzer agencji NASA dostarczył ostatnio piękne zdjęcie tego zjawiska.

Badacze wysuwają hipotezę, iż w zamierzchłej przeszłości gwiazda Zeta Ophiuchi stanowiła składnik układu podwójnego. Gwiazda towarzysząca, która mogła być jeszcze masywniejsza od Zeta Ophiuchi, w pewnym momencie zakończyła życie i wybuchła, odrzucając blisko położonego, mniejszego kompana.

Na skutek tego przeszłego zdarzenia Zeta Ophiuchi, będąca 20 razy bardziej masywna i 80000 razy bardziej jaśniejsza od naszego Słońca, rozpoczęła samotną wędrówkę po przestrzeni kosmicznej z oszałamiającą prędkością 24 km/s. Na skutek zderzania się z kosmicznym pyłem, widocznym na zdjęciu w kolorze zielonym, przed gwiazdą zaczęły pojawiać się fale uderzeniowe. Obszary najbardziej skompresowane i gorące oznaczone zostały kolorem czerwonym.

Powstała łukowa fala uderzeniowa podobna jest do zmarszczek na wodzie, które tworzą się przed płynącymi statkami. Analogiczne zjawisko występuję także w przypadku obiektów poruszających się z prędkością naddźwiękową. Wtedy jednak najbardziej charakterystycznym sygnałem jest grom dźwiękowy.