Porównanie wielkości planetoid i komet, które odwiedziły misje bezzałogowe

Towarzystwo Planetarne (ang. The Planetary Society) opublikowało grafikę, na której porównano wielkości 16 planetoid i komet. Są to obiekty, które odwiedziły misje bezzałogowe.

Niedawny przelot sondy Chang’e 2 obok planetoidy 4179 Toutatis przypomniał mediom o małych obiektach Układu Słonecznego – kometach i planetoidach. I choć ludzkość odkryła już kilkadziesiąt tysięcy takich obiektów, dotychczas nastąpiły bliskie przeloty obok zaledwie 17 planetoid i komet. Wydaje się to być bardzo małą wartością, jednakże każdy przelot przynosi dużą ilość informacji, dzięki którym dowiadujemy się coraz więcej na temat natury oraz przeszłości tych obiektów. Pierwsza grafika w galerii tego artykułu prezentuje planetoidę 4179 Toutatis i kilka podobnych wielkością do niej.

Druga grafika w galerii tego artykułu prezentuje porównanie 16 z 17 małych obiektów Układu Słonecznego, które odwiedziły misje bezzałogowe. Siedemnasty obiekt to planetoida 4 Westa, której rozmiary są ponad 3x większe od wielkości tej grafiki i który prezentujemy jako trzecia grafika w galerii tego artykułu.

Pierwszy blisko przelot obok małego ciała Układu Słonecznego nastąpił w 1986 roku, kiedy to pięć misji bezzałogowych z ZSRR, Japonii i Europy odwiedziły kometę 1P/Halley. Kolejne przeloty nastąpiły w 1991 roku (planetoida 951 Gaspra) i w 1993 roku (planetoida 253 Ida). Oba te przeloty wykonała sonda Galileo, która wówczas zmierzała do Jowisza. Ten drugi przelot okazał się być bardzo ciekawy, gdyż okazało się, że 253 Ida posiada własny mały księżyc, nazwany później Daktyl (243 Ida I).

Od tego czasu nastąpiły przeloty jeszcze wokół kilkunastu innych planetoid i komet, z których największymi obiektami są 4 Westa, 21 Lutetia i 253 Mathilde. Najmniejszym obiektem jest 25143 Itokawa (zaledwie 500x300x200 metrów), z której pobrała próbki japońska sonda Hayabusa. Duża część z tych przedstawionych na grafikach planetoid ma nieregularny kształt, który często świadczy o burzliwej przeszłości obiektów – zderzeń z innymi obiektami Układu Słonecznego, fragmentacji albo nawet „złączenia”. Na uwagę zwraca także różna jasność obiektów, świadcząca o innym składzie chemicznym planetoid i komet. Najciemniejsze obiekty to komety (duża ilość związków organicznych obniża albedo komet) oraz 253 Mathilde, która należy do typu C planetoid, zawierających dużą ilość związków węgla.

{youtube}0cnIGdrrM6I{/youtube}
Rotacja i szczegóły powierzchni najmniejszej z dotychczas odwiedzonych planetoid – 25143 Itokawa / Credits – JAXA, djxatlanta

W porównaniu z 21 Lutetia, niedawno odwiedzona planetoida 4179 Toutatis jest bardzo małym obiektem. Rozmiary 4179 Toutatis to zaledwie 4,6×2,3×1,9 km – a jej „sława” jest związana z jej orbitą, dzięki której ta planetoida często zbliża się do Ziemi.

W najbliższych latach powinno dojść do przelotów obok kilkunastu kolejnych planetoid. Przynajmniej z dwóch z nich – z 1999 RQ36 i z 1999 JU3 powinno nastąpić pobranie próbek i ich sprowadzenie na Ziemię.

(Planetary)