NASA szuka pomysłów na wykorzystanie szpiegowskich teleskopów

Kilka miesięcy temu amerykańskiej agencji kosmicznej NASA oficjalnie podarowano dwa teleskopy, które ostatecznie nigdy nie zostały wyniesione na orbitę w celu pełnienia zadań wywiadowczych. Agencja zwraca się teraz do naukowców z prośbą o pomysły na wykorzystania tych jednostek.

Przekazane przez biuro wywiadu NRO (National Reconnaissance Office) teleskopy to szpiegowskie jednostki zwiadu optycznego, należące do generacji KH-11 (na której mógł zostać oparty projekt Teleskopu Hubble, który posiada m.in. identyczne lustro o średnicy 2,4 m). Z dostępnych informacji wynika, iż są to zdekompletowane satelity, pozbawione np. instrumentów czy elementów mechanicznych.

Agencja NASA mogłaby wykorzystać jeden z tych teleskopów do budowy obserwatorium WFIRST (Wide-Field Infrared Survey Telescope), którego celem będzie m.in. badanie ciemnej energii oraz egzoplanet. Misja WFIRST została zarekomendowana agencji NASA jako priorytetowa, astrofizyczna misja do przeprowadzenia po zakończeniu budowy i wyniesieniu w przestrzeń kosmiczną teleskopu James Webb Space Telescope (aktualnie zaplanowanego na 2018 rok).

Według harmonogramu ustalanego przed uzyskaniem dwóch prezentów od NRO budżet agencji NASA pozwoliłby na rozpoczęcie misji WFIRST w 2024 roku. W oryginalnych planach ten teleskop miał być wyposażony w główne lustro o średnicy 1,3 metra. Po uwzględnieniu zmiany na prawie dwukrotnie większą optykę okazało się, iż teleskop potrzebować będzie lepszych detektorów oraz większej konstrukcji i rakiety nośnej, co spowoduje podwyższenie kosztów całego programu.

Oczywiście większe lustro główne przyczyniłoby się do uzyskiwania obrazów o lepszej rozdzielczości, a dodatkowo pole widzenie podczas prowadzenia badań byłoby stukrotnie większe od tego, którym dysponuje Teleskop Hubble.

Wykorzystanie jednego z teleskopów uzyskanych od NRO podwyższyłoby koszt misji WFIRST o około 175 mln dolarów, do poziomu 1,75 mld dolarów. Dlatego powołany został specjalny zespół, którego zadaniem jest ocena korzyści naukowych, jakie dałoby wykorzystanie jednego z „szpiegowskich teleskopów”. Raport ma zostać ukończony do kwietnia w przyszłym roku.

Tymczasem agencja NASA oczekuje nadsyłania pomysłów na wykorzystanie otrzymanych teleskopów w dowolnym naukowym celu. Z zainteresowaniem agencji mogą się spotkać zwłaszcza koncepcje obejmujące komercyjne wykorzystanie jednostek, zgodnie z modelami zakładającymi podział kosztów. Na początku lutego NASA zorganizuje warsztaty, na których przedstawione i przedyskutowane zostaną najciekawsze zaproponowane koncepcje.