Przygotowania do zakończenia misji CRS-1

Na pokładzie Międzynarodowej Stacji Kosmicznej trwają przygotowania do zakończenia misji CRS-1 kapsuły Dragon. W niedzielę, 28 października 2012 roku dojdzie do odłączenia i uwolnienia tej kapsuły od Stacji. Następnie Dragon zejdzie z orbity, by wylądować u wybrzeży Kalifornii.

Misja CRS-1 (Commercial Resupply Mission – 1) rozpoczęła się 8 października 2012 roku o godzinie 02:35 CEST. Start, choć udany, nastąpił z jedną dość ważną „anomalią” – jeden z silników pierwszego stopnia rakiety Falcon 9 przestał pracować około 1 minuty i 19 sekund od startu. To wydarzenie nie miało wpływu na powodzenie misji CRS-1, ale miało duże znaczenie dla ładunku drugorzędnego rakiety – satelity Orbcomm, który został umieszczony na niższej niż planowano orbicie i kilka dni później dokonał deorbitacji. Aktualnie (27.10.2012) trwa wciąż analiza tej „anomalii” – na efekty prac trzeba pewnie będzie poczekać jeszcze z kilka tygodni.

Kapsuła Dragon została przyłączona do Międzynarodowej Stacji Kosmicznej (ISS) 10 października 2012 roku. Przez następne kilkanaście dni trwał transfer ładunku z i do Stacji, w tym ponad 150 nowych eksperymentów naukowych. Prace zakończyły się dziś i w tej chwili Dragon przygotowywany jest do odłączenia od ISS, planowanego na jutro.

Jeśli w ciągu najbliższych kilkunastu godzin plany się nie zmienią, to już jutro, w niedzielę 28 października 2012 roku, kapsuła Dragon zostanie odłączona od modułu Harmony. Do tego wydarzenia powinno dojść tuż przed godziną 13:00 CET.  Następnie, za pomocą ramienia SSRMS Dragon zostanie odprowadzony na miejsce zwolnienia, co nastąpi około 14:25 CET.

Zejście Dragon z orbity planowane jest na godzinę 19:30 CET. Jeśli wszystko się powiedzie, to lądowanie kapsuły Dragon u wybrzeży Kalifornii powinno nastąpić około 20:20 CET.

Na pokładzie Dragona na Ziemię wraca prawie 900 kilogramów ładunku, w tym próbek naukowych, zużytego i zepsutego sprzętu. Wśród ładunku naukowego znajduje się 384 strzykawek z moczem i 112 próbek krwi, które zostały zebrane od lipca 2011 roku. Są to ważne z punktu naukowego próbki, gdyż pochodzą od kilkunastu astronautów, którzy od zeszłego roku przebywali na Stacji – ich analiza pozwoli na wysunięcie wniosków dotyczących ćwiczeń fizycznych i odżywiania w warunkach mikrograwitacji.