Postępy Orbital Sciences w przygotowaniach do startu rakiety Antares

Orbital Sciences Corporation jest już na ostatniej prostej w pracach nad Antaresem. Rakieta pozytywnie przechodzi wszystkie testy, a próbne odpalenie silników (tzw. “hot fire”) powinno nastąpić w w najbliższym czasie.

Wszystko wskazuje na to, że dotychczasowa, globalna oferta rakiet nośnych wkrótce się powiększy. Przygotowywana przez amerykańskie przedsiębiorstwo Orbital Sciences Corp., specjalizujące się w konstrukcji satelitów i sprzętu kosmicznego, rakieta Antares jest już prawie gotowa do startu. Obecnie trwają testy techniczne.

Pierwszego października tego roku na platformę startową na wyspach Wallops w stanie Wirginia trafił pierwszy stopień rakiety. Został on zaprojektowany przez ukraińską firmę Yuzhnoye, natomiast jego konstrukcją zajęło się przedsiębiorstwo Yuzhmash, również z Ukrainy. Na początek listopada zaplanowane jest testowe odpalenie silnika. Przewiduje się, że trwająca 30 sekund próba wygeneruje siłę ciągu o nacisku około 308 ton. Umożliwi ona sprawdzenie integralności wyrzutni wraz z pierwszym stopniem rakiety. Przedtem jednak zostanie przeprowadzony szereg testów ładowania paliwa i chłodnych przepływów, co pozwoli na sprawdzenie systemu tankowania, a także odbędą się próby odliczania. Są one zaplanowane na początek przyszłego tygodnia.

Antares przygotowywany jest w ramach kontraktu firmy Orbital Sciences z NASA. Obok rakiety, przedsiębiorstwo pracuje także nad statkiem kosmicznym Cygnus, który w ramach programu CRS (Commercial Resupply Services) dostarczać będzie ładunek na Międzynarodową Stację Kosmiczną. Podczas próbnego startu w grudniu Antares wyniesie makietę o masie Cygnusa. Jeżeli wszystkie próby pójdą pozytywnie, na przełomie marca i kwietnia, Antares wyniesie Cygnusa w przestrzeń kosmiczną w ramach misji demonstracyjnej. NASA dostarczy od 2008 roku łącznie 488 mln USD na testy rakiety i pojazdu kosmicznego w ramach programu rozwojowego COTS.

Podczas pierwszej misji Cygnusa, wyniesiony zostanie ładunek o masie około 550 kg. Orbital posiada zakontraktowane przeprowadzenie 8 misji dostaw ładunków na stację ISS. Wartość kontraktu CRS dla firmy Orbital wynosi ok. 1,9 mld USD.

(Orbital)