Status prac na ISS (październik 2012)

Pomimo trzyosobowej załogi, trwają intensywne prace na pokładzie Międzynarodowej Stacji Kosmicznej. W październiku dokonano kilku ważnych eksperymentów. Dokonano także udanego cumowania kapsuły Dragon, oraz uwolniono pięć satelitów typu CubeSat.

Od 16 września 2012 roku na pokładzie Międzynarodowej Stacji Kosmicznej (ISS) trwają prace 33 Ekspedycji. Aktualnie w skład tej Ekspedycji wchodzą trzy osoby: Amerykanka Sunnita Williams, Rosjanin Jurij Malenczenko oraz Japończyk Akihiko Hoshide. Trzy trzech rezydentów Stacji wykonuje szereg prac badawczo-rozwojowych. Najciekawsze z nich prezentujemy w tym zestawieniu.

Dragon CRS-1
Dziesiątego października nastąpiło udane przechwycenie i przymocowanie kapsuły Dragon do nadirowego węzła modułu Harmony. Tego samego dnia otwarto również włazy pomiędzy Stacją a kapsułą i rozpoczęto transfer ładunku. Ta misja kapsuły Dragon, nazwana Commercial Resupply Mission-1 (CRS-1) jest pierwszą z dwunastu zakontraktowanych wypraw, jakie Dragon wykona w najbliższych latach. Dragon został wypełniony około 405 kilogramami ładunku, w tym materiałami do 166 eksperymentów naukowych, z których 66 jest nowych. Jednym z nowych eksperymentów jest Micro-6, opisywany poniżej. Dragon powróci na Ziemię 28 października.

Micro-6
Ten eksperyment dotyczy szczepu drożdży o nazwie Candida albicans, które w określonych sytuacjach mogą stwarzać pewne zagrożenie dla zdrowia człowieka. Szczep Candida albicans jest już bardzo dobrze znany (dzięki dziesiątkom lat badań naukowych), zatem porównanie zachowania tych drożdży z grupą kontrolną na Ziemi pozwoli na wyznaczenie ewentualnych różnic, jakie mogą zaistnieć w warunkach mikrograwitacji. Po ich powrocie na Ziemię nastąpi seria dodatkowych badań naukowych, które mogą doprowadzić do lepszego zrozumienia warunków mikrograwitacji dla żywych organizmów i wypracowania odpowiednich strategii ochrony człowieka w przestrzeni kosmicznej.

CubeSaty
Czwartego października doszło do uwolnienia pięciu zminiaturyzowanych satelitów typu CubeSat ze Stacji. Te satelity zostały dostarczone na ISS wraz z japońskim bezzałogowym pojazdem zaopatrzeniowym HTV-3, który został przyłączony do Stacji 27 lipca 2012 roku. Te satelity zostały umieszczone w dwóch zasobnikach o nazwie JEM-Small Satellite Orbital Deployer (J-SSOD). W pierwszym z zasobników znajdowały się trzy CubeSaty: TechEdSat, F-1 oraz FITSAT-1. CubeSat F-1 pochodzi z Wietnamu, TechEdSat z USA a pozostałe z Japonii. W drugim zasobniku zainstalowano dwa: WE-WISH i RAIKO.

CubeSaty WE-WISH i RAIKO zostały uwolnione o godzinie 16:37 CEST. Następnie, o 17:44 CEST uwolniono TechEdSat, F-1 i FITSAT-1. Poniższe nagranie prezentuje uwolnienie CubeSatów z ISS.

{youtube}W8PgwWuP6ac{/youtube}
Uwolnienie CubeSatów z ISS – 04.10.2012 / Credits – NASA TV,

Na szczególną uwagę zasługuje RAIKO, o którym była nawet jedna prezentacja na IAC 2012. Ten dwu jednostkowy CubeSat (2U) o masie całkowitej 2 kg ma za zadanie sprawdzić proces szybkiej deorbitacji za pomocą rozkładanej struktury. RAIKO wykona (lub już wykonał) także zdjęcia Ziemi oraz ISS.

W przyszłym tygodniu, 23 października, z Bajkonuru wystartuje Sojuz TMA-06M z trzema kosmonautami na pokładzie. Dwa dni później, 25 października, Sojuz zacumuje do ISS, zwiększając tym samym załogę z trzech do sześciu osób. W listopadzie zakończy się natomiast obecna, 33 Ekspedycja na ISS i zacznie 34 Ekspedycja.

Uwolnione CubeSaty - 04.10.2012 / Credits - NASA Uwolnione CubeSaty - 04.10.2012 / Credits - NASA