Alfa Centauri B ma planetę!

W systemie Alfa Centauri odkryto planetę pozasłoneczną. Obiekt porównywalny masą z Ziemią krąży bardzo blisko gwiazdy Alfa Centauri B. Jest to najbliższa znana ludzkości egzoplaneta.

Układ Alfa Centauri od dekad fascynuje ludzkość – są to najbliżej położone gwiazdy od Układu Słonecznego. W układzie Alfa Centauri znajdują się trzy gwiazdy – Alfa Centauri A, Alfa Centauri B oraz odkryta 1915 roku Proxima Centauri (potencjalny trzeci składnik układu). Alfa Centauri A i Alfa Centauri B to dwie gwiazdy ciągu głównego, natomiast Proxima Centauri to słaby czerwony karzeł. Dystans pomiędzy Alfą Centauri A a Alfą Centauri B zawiera się w zakresie pomiędzy 11,2 do 35,6 jednostki astronomicznej. Odległość pomiędzy tymi gwiazdami a Proximą Centauri wynosi około 15000 jednostek astronomicznych, czyli około 0,24 roku świetlnego – stąd wciąż nie jest pewne, czy Proxima jest prawdziwym składnikiem układu Alfa Centauri.

Od dekad próbowano wykryć egzoplanety w tym układzie. Przez lata wydawało się, że raczej niemożliwe jest aby Alfa Centauri A lub Alfa Centauri B były zdolne utrzymać „własne” egzoplanety z uwagi na bliskość pomiędzy tymi gwiazdami. Częściej postulowano, że wspólnie wokół Alfy Centauri A i Alfy Centauri B (łącznie zwanymi jako „AB”) mogą krążyć obiekty wielkości planet. Jednakże dekady poszukiwań nie przyniosły żadnych efektów.

Szesnastego października 2012 roku opublikowano wyniki wieloletnich obserwacji układu Alfa Centauri. Z danych wynika, że wokół Alfy Centauri B krąży mała egzoplaneta po bardzo ścisłej orbicie. Odkrycia dokonali europejscy astronomowie za pomocą 3,6 metrowego teleskopu z La Silla Paranal Observatory w Chile w ramach programu HARPS.

Nowo odkryta egzoplaneta krążąca wokół Alfy Centauri B ma masę zaledwie 13% większą od Ziemi. Ta planeta pozasłoneczna krąży bardzo blisko swej gwiazdy, w odległości zaledwie około 6 milionów kilometrów (około 0,04 jednostki astronomicznej) z czasem około 3 dni i 6 godzin. Warunki na tej egzoplanecie są ekstremalne – przewidywana temperatura powierzchni to około 1200 stopni Celsjusza.

Odkrycie egzoplanety krążącej wokół Alfy Centauri B to ważny krok w poznawaniu naszego „kosmicznego podwórka”. Ten obiekt jest prawdopodobnie „pierwszą egzoplanetą od Układu Słonecznego”, choć jest pewne że wciąż będą trwać precyzyjne obserwacje układu Alfa Centauri w poszukiwaniu innych obiektów planetarnych.

(ESO)