Start Protona i Długiego Marszu

W porannych godzinach niedzieli 14 października odbyły się dwa starty. Rosyjski Proton-M wystrzelił satelitę Intelsat 23, zaś chiński Długi Marsz 2C umieścił na orbicie dwa satelity technologiczne: Shijian 9A i 9B.

Wpierw odbył się lot Długiego Marszu. Rakieta nośna w wersji 2C/SMA wystartowała o godzinie 5:25 (CEST) z kosmodromu Taiyuan. Satelity Shijian 9A i 9B zostały umieszczone na orbicie o parametrach 624×651 km oraz inklinacji 97,99 stopni. Pięć godzin później, o 10:37 (CEST) z kosmodromu Bajkonur nastąpił start Protona-M (z górnym stopniem Briz-M), który wyniósł satelitę z serii Intelsat na orbitę transferową ku geostacjonarnej. Po dziewięciu godzinach lotu satelita ma zostać umieszczony na 307 stopniu długości wschodniej. Zastąpi on Intelsata 707.

Jest to powrót do lotu rakiety Proton, po katastrofie z 7 sierpnia poprzedniego roku, kiedy w wyniku awarii wyższego stopnia Briz-M utracono satelitę Telkom-3/Ekspress MD-2. Był to ósmy start rakiety Proton w 2012 roku. Następny lot Protona zaplanowany jest na 2 listopada. Wystrzelone zostaną satelity Łucz-5B oray Jamał 300K.

Satelity Shijian będą testowały silniki jonowe zasilane ksenonem (XIPS-20). Testowane będą również nowe systemy precyzyjnej kontroli orientacji satelity, zasilania i kontroli termicznej. Satelity będą również wyposażone w aparaturę do obserwacji Ziemi. Możliwe, że satelity będą używane również do celów wywiadowczych.

Był to już 16 chiński start w 2012 roku. Za 10 dni z kosmodromu Xichang wystartować ma Długi Marsz w wersji 3C, który wyniesie satelitę nawigacyjnego Compass G6.

(NSF i Loty Kosmiczne)