Profesor Agnieszka Zalewska wybrana Przewodniczącą Rady CERN

Genewa, 20 września 2012. W dniu dzisiejszym Rada CERN wybrała prof. Agnieszkę Zalewską na swoją 21-ą przewodniczącą. Kadencja która rozpocznie się 1 stycznia 2013 potrwa rok z możliwością dwukrotnego odnowienia. Prof. Agnieszka Zalewska przejmie przewodnictwo Rady CERN od Michel’a Spiro, który zakończy swoją trzyletnią prezydencję z końcem grudnia.

„Czuję się szczególnie zaszczycony mogąc przewodniczyć Radzie CERN w okresie który przyniósł pierwsze doniosłe wyniki z LHC,” powiedział profesor Spiro. „Ale to dopiero początek. Dlatego gorąco dziękując kierownictwu CERNu i całemu personelowi za te ostatnie trzy lata, chciałbym życzyć Pani Profesor Zalewskiej wszystkiego co najlepsze na dalszą przygodę z LHC.”

Profesor Agnieszka Zalewska pracuje w Instytucie Fizyki Jądrowej Polskiej Akademii Nauk w Krakowie. Ma za sobą wybitną karierę w dziedzinie fizyki cząstek elementarnych i długoletni związek z CERNem. Doktorat oparty na danych z CERNowskiego eksperymentu z komorą pęcherzykową obroniła na Uniwersytecie Jagiellońskim w 1975 roku. Poźniej pracowała w eksperymencie DELPHI na zderzaczu elektronowo pozytonowym LEP w CERNie, gdzie odegrała ważną rolę dla rozwoju krzemowych detektorów śladu. Od 2000 roku jest związana z fizyką neutrin uczestnicząc w eksperymencie ICARUS we Włoskim laboratorium Gran Sasso. Bada się tam wiązkę neutrin wysyłaną poprzez skorupę ziemską z CERNu. Profesor Zalewska zaangażowana jest również w studia nad możliwością wybudowania podziemnego laboratorium na terenie Polski. Była członkiem kilku komitetów CERNu i jest polskim delegatem do Rady CERN od stycznia 2000 roku.

„Nadchodzące lata będą fascynujące ale równocześnie trudne, jako że przygotowujemy LHC do działania przy wyższych energiach oraz przygotowujemy uaktualnioną Europejską Strategię Fizyki Cząstek Elementarnych”, powiedziała prof. Zalewska. „CERN i jego Rada staną się moim nadrzędnym priorytetem. Chciałabym podziękować Radzie i odchodzącemu Przewodniczącemu za zaufanie którym mnie obdarzyli.”

Więcej na temat Rady CERN:

Redakcja serwis Kosmonauta.net serdecznie dziękuje Panu Dr Pawłowi Brückman de Renstrom z IFJ PAN za przesłany tekst.