Endeavour osadzony na grzbiecie samolotu Boeing 747

W porcie kosmicznym Kennedy Space Center (KSC) na Florydzie trwają przygotowania do wyprawienia wahadłowca Endeavour w ostatnią podróż. Jeśli przeprowadzony dzisiaj przegląd stanu przygotowań zostanie zakończony pomyślnie to wylot do Kalifornii nastąpi jutro rano.

Prom kosmiczny Endeavour, za pomocą którego przeprowadzono 25 misji na niską orbitę wokółziemską, został wytoczony z hali montażowej Vehicle Assembly Building (VAB) w piątkowy poranek, tuż po godzinie 5 czasu lokalnego. Po kilku godzinach wahadłowiec znalazł się na płycie postojowej kompleksu Shuttle Landing Facility (SLF), gdzie od 11 września oczekiwał już zmodyfikowany samolot do transportu promów kosmicznych – Boeing 747, nazywany Shuttle Carrier Aircraft (SCA).

{youtube}GYa7bYoYwqo{/youtube}
Przejazd wahadłowca Endeavour z hali montażowej VAB na płytę postojową / Credits: youtube.com, SpaceVidsNet

W następnych godzinach przy wykorzystaniu dźwigu Mate-Demate Device (MDD) technicy umieścili wahadłowiec na grzbiecie samolotu-nosiciela SCA. W piątek dokonano „miękkiego połączenia” pomiędzy dwoma statkami, które łączą się w trzech miejscach (dwóch na tyle wahadłowca oraz jednym z przodu). W sobotę dokończono proces przytwierdzania wahadłowca Endeavour do SCA.

{youtube}XskvHlfFGPU{/youtube}
Proces umieszczania wahadłowca Endeavour na grzbiecie samolotu SCA / Credits: youtube.com, SpaceVidsNet

Obecnie duo oczekuje na pozwolenie na wylot. Przegląd stanu przygotowań ma nastąpić dzisiaj około 19:00 CEST. Zweryfikowane zostaną wtedy także prognozowane na jutro warunki pogodowe. Wylot planowany jest na 7:15 czasu lokalnego (13:15 CEST). Na kanale NASA TV będzie można oglądać to wydarzenie na żywo.

Aktualizacja: na skutek złych warunków pogodowych na trasie przelotu (zwłaszcza w rejonie Houston) rozpoczęcie transportu zostało opóźnione o 2 dni. Aktualnie wylot z Florydy planowany jest na środę rano. Niezmieniona pozostaje trasa przelotu nad różnymi ośrodkami NASA, takimi jak Stennis Space Center (Missisipi) czy Michoud Assembly Facillity (Nowy Orlean). Ostatecznie lądowanie na lotnisku LA International Airport opóźnione zostało o jeden dzień i spodziewane jest aktualnie na późny poranek w piątek.

Zmodyfikowany Boeing 747 z wahadłowcem Endeavour na grzbiecie wykona kilka niskich przelotów nad kompleksem KSC oraz okolicznymi terenami w ramach swoistej ceremonii pożegnalnej. Po przelocie na drugie wybrzeże Stanów Zjednoczonych prom kosmiczny Endeavour osadzony zostanie w Kalifornijskim Centrum Naukowym w Los Angeles.

(NASA)Endeavour na przeciwko dźwigu MDD / Credits: NASA/Kim ShiflettEndeavour osadzany na grzebiecie zmodyfikowanego samolotu Boeing 747 / Credits: NASA/Kim Shiflett