Nowa rakieta nośna Virgin Galactic

10 lipca na Farnborough International Air Show 2012 przedstawiony został nowy system wynoszenia małych ładunków na niską orbitę okołoziemską. Rakieta LauncherOne będzie korzystać z infrastruktury Virgin Galactic, zbudowanej na potrzeby turystycznych lotów suborbitalnych.

Dwustopniowy LauncherOne będzie rakietą zdolną wynieść 225 kg ładunku na niską orbitę okołoziemską. Odpalana będzie na wysokości 15 kilometrów po uwolnieniu od samolotu WhiteKnightTwo. Jeden lot ma kosztować poniżej 10 milionów dolarów. Rakieta ma zacząć regularnie latać od 2016 roku.

{youtube}xAdV9fqllRk{/youtube}
Sir Richard Branson ogłasza system LauncherOne / Credits: youtube.com, virgingalactic

Samolot WhiteKnightTwo wynosić będzie również statek SpaceShipTwo / Credits: Virgin Galactic

Należące do Virgin Galactic samoloty WhiteKnightTwo zbudowane zostały pierwotnie na potrzeby wykonywania turystycznych lotów suborbitalnych. Operacyjne loty wraz ze statkami SpaceShipTwo mają się rozpocząć pod koniec 2013 roku, jednakże dotychczasowo VG nie dotrzymywało planowanych terminów i można spodziewać się opóźnień.

LauncherOne przypomina inny system wynoszenia ładunków w przestrzeń kosmiczną: rakietę Pegasus firmy Orbital Sciences Corporation.

Na początku LauncherOne będzie używany wyłącznie w Stanach Zjednoczonych. System charakteryzuje się dużą mobilnością, samolot WhiteKnightTwo może startować z wielu miejsc. Wpierw starty będą odbywać się z amerykańskiego Spaceport America. W dalszej perspektywie można sobie wyobrazić loty z planowanego kosmodromu w Zjednoczonych Emiratach Arabskich, zwłaszcza iż jednym z głównym inwestorów projektu jest pochodząca z Zatoki spółka Aabar Investments.

Znamy również pierwszych klientów LauncherOne. Będzie to m.in. firma Planetary Resources, której teleskopy Arkyd-100 polecą jako ładunek na rakiecie. Docelowo Planetary Resources zamierza zająć się górnictwem kosmicznym. Inne spółki, które wyraziły zainteresowanie rakietą nośną to: GeoOptics, Spaceflight Inc oraz Skybox.

Nowa inicjatywa Virgin Galactic jest kolejnym przykładem na intensywnie rozwijający się “Nowy przemysł kosmiczny” – “New Space”. W ostatnich latach zapowiedziano bardzo dużo inicjatyw astronautycznych, wspieranych przez duże pieniądze inwestorów. Można się spodziewać, iż w najbliższych latach obraz użytkowania przestrzeni kosmicznej ulegnie wielkiemu przeobrażeniu.

Więcej na stronie projektu.