Rok od zakończenia misji STS-135

Dwudziestego pierwszego lipca minął rok od zakończenia ostatniej wyprawy promu kosmicznego. W historyczną misję STS-135 wysłany został wahadłowiec Atlantis z czteroosobową załogą.

Od czasu katastrofy promu Columbia w misji STS-107 wiadomo było, że czas wahadłowców dobiega końca. Zadecydowano, że wahadłowce zostaną wycofane ze służby gdy zostanie zakończona budowa Międzynarodowej Stacji Kosmicznej (ISS). Ponadto ostatnie wyprawy wahadłowców miały się odbywać na innych niż wcześniej zasadach bezpieczeństwa – wprowadzono m.in. wymóg misji ratunkowej, która wcześniej czy później (to drugie w przypadku lotów na ISS) mogłaby sprowadzić załogę na Ziemię.

Do ostatniej “planowej” misji wahadłowców – STS-134 (prom Endeavour) – także przygotowywano misję ratunkową, która do stycznia 2011 roku była oznaczana jako STS-335. Na potrzeby tej misji zbudowano i przygotowano cały wymagany osprzęt – czyli zewnętrzny zbiornik paliwa ET, prom Atlantis i rakiety pomocnicze na paliwo stałe (SRB). 20 stycznia 2011 roku szefostwo NASA zadecydowało o zmianie statusu misji na STS-135, a więc regularną wyprawę do ISS. Następnie, 14 lutego 2011 roku, NASA ogłosiła, że przeprowadzi misję STS-135 niezależnie od decyzji politycznych na temat dodatkowych funduszy dla tej agencji. Rozpoczęły się regularne przygotowania do ostatniej misji promu kosmicznego.

Postanowiono, że załoga STS-135 zostanie ograniczona do minimum, gdyż w przypadku tej wyprawy żaden inny wahadłowiec nie będzie zdolny do misji ratunkowej. Oznaczało to, że w przypadku awarii uniemożliwiającej powrót promu Atlantis na Ziemię, załoga STS-135 będzie wracać na pokładach kolejnych rosyjskich kapsuł Sojuz, po jednej osobie. Dlatego też załogę STS-135 stanowiły jedynie cztery osoby:

• Dowódca Christopher Ferguson,
  • Pilot Douglas Hurley,
  • Specjalistka misji Sandra Magnus,
  • oraz specjalista misji Rex Walheim.

Załoga STS-135 (wówczas oznaczana jeszcze jako STS-335) została ogłoszona 14 września 2010 roku. Czteroosobowa załoga misji promu kosmicznego pozwoliła także na zmaksymalizowanie ładunku, jaki miał być dostarczony na pokład ISS. W obliczu końca programu wahadłowców i pewnych opóźnień w wejściu komercyjnych dostawców ładunku do służby, misja STS-135 miała pozwolić na funkcjonowanie ISS przez kolejny rok.

Do startu doszło 8 lipca 2011 roku o godzinie 17:29 CEST. Start przebiegł prawidłowo i dwa dni później, 10 lipca 2011 roku, o 17:07 CEST Atlantis zacumował do ISS. Przez kolejne 8 dni i 15 godzin trwały wspólne prace, podczas których dokonano transferu ładunku oraz części zamiennych z i do Stacji. 12 lipca dokonano także spaceru kosmicznego, który wykonali ówcześni rezydenci Stacji (Michael Fossum i Ron Garan) – był to ostatni spacer kosmiczny związany z promem kosmicznym.

Do odcumowania promu Atlantis od ISS doszło 19 lipca 2011 roku o 08:28 CEST. 21 lipca o godzinie 10:49 CEST Atlantis po raz ostatni włączył swoje silniki manewrowe, rozpoczynając proces schodzenia z orbity. Do lądowania doszło w ośrodku NASA na Florydzie (Kennedy Space Center, KSC) o godzinie 11:57 CEST. Tak zakończyła się ostatnia wyprawa promu kosmicznego w ramach programu STS.

Już w trakcie misji STS-135 trwały prace nad wycofaniem promów ze służby. Po programie STS wszystkie istniejące wahadłowce (w tym model testowy Enterprise) zostały przekazane różnym instytucjom muzealnym w USA. Prom Atlantis pozostanie w KSC.

Być może w przyszłości na orbitę znów będą latać promy – jednym z nich jest testowany mini-prom Dream Chaser. Będą to jednak zupełnie inne konstrukcje, które będą wypełniać inny zakres zadań niż te, dla których stworzono wahadłowce.

Polecamy nasze filmowe podsumowanie misji STS-135.

Logo misji STS-135 / Credits - NASA 	 Astronauci misji STS-135 w trakcie treningu do startu. Zdjęcie z 23 czerwca 2011. / Credits - NASA Prom kosmiczny Atlantis ląduje - 21 lipca 2011 / Credits - NASA