Start Sojuza TMA-05M z załogą na ISS

W niedzielę, 15 lipca, z kazachskiego kosmodromu Bajkonur nastąpił start rakiety Sojuz, wynoszącej załogowy statek Sojuz TMA-05M w kierunku Międzynarodowej Stacji Kosmicznej (ISS). W skład załogi wchodzą rosyjski dowódca, japoński astronauta oraz amerykański inżynier NASA.

Start rakiety nastąpił w godzinach porannych czasu lokalnego. Cały proces przebiegał zgodnie z planem. Niespełna 9 minut po wystrzeleniu, przy prędkości ponad 8 km/s, statek TMA-05M znalazł się na planowanej orbicie. Chwilę później nastąpiło rozłożenie paneli słonecznych i anteny. Jeżeli wszystko pójdzie pomyślnie, we wtorek, o godz. 6.52 czasu polskiego (CEST), statek dotrze do ISS i nastąpi jego cumowanie do zwróconego w kierunku Ziemi modułu Rasswiet.

{youtube}zqDZAYUT34E{/youtube}
Materiał wideo przedstawiający start rakiety Sojuz ze statkiem Sojuz TMA-05M / Credits: youtube.com, NASAtelevision

Załogę tworzy międzynarodowy zespół, na który składają się rosyjski dowódca – Jurij Malenczenko, japoński astronauta Akihiko Hoshide (JAXA) oraz amerykańska inżynier – Sunita Williams (NASA). Cała trójka posiada bogate doświadczenie w misjach kosmicznych. Wraz z opuszczeniem Ziemi i dotarciem we wtorek do celu, zacznie się dla nich kolejny okres wytężonej pracy na pokładzie ISS, który potrwa przez około 5 miesięcy. Wspomagać ich będą liczne zespoły inżynierów i naukowców z naziemnych centrów kontrolnych w Rosji, Japonii i Stanach Zjednoczonych.

Na pokładzie ISS spotkają się z członkami 32. ekspedycji, którą stanowią dowódca – Giennadij Padałka, kosmonauta Siergiej Rewin oraz astronauta NASA – Joseph Acaba, przebywający tam od połowy maja br. Poprzednia, 31. ekspedycja (w składzie: dowódca – O. Kononenko, astronauta ESA – A. Kuipers oraz astronauta NASA – D. Pettit) wróciła na Ziemię 1 lipca.

W najbliższych dniach, ok. 21 lipca, Japońska Agencja Kosmiczna wyśle bezzałogowy transportowy statek kosmiczny HTV z zaopatrzeniem na ISS. Mniej więcej po tygodniu astronauci posługując się manipulatorem SSRMS (Space Station Remote Manipulator System), będą nadzorować proces pochwycenia, a następnie przyłączenia statku HTV do jednego z portów cumowniczych modułu Harmony. Kolejnego dnia otworzony zostanie właz do statku. W międzyczasie przeprowadzony zostanie manewr odcumowania i ponownego przyłączenia rosyjskiego odpowiednika HTV – statku Progress M15M, w celu przetestowania nowej anteny wykorzystywanej w procesie podejścia do ISS. Trzy dni po tym zabiegu, 30 lipca, Progress M15 M ostatecznie opuści stację, ustępując miejsce swojemu następcy – statkowi Progress M16M. Statek, wraz ze świeżym ładunkiem na pokładzie, zostanie wystrzelony 1 sierpnia, a po dwóch dniach zacumuje do modułu Pirs.

Oprócz działań związanych z obsługą statków zaopatrzeniowych, czterech członków załogi ISS odbędzie dwa spacery kosmiczny (jeden z rosyjskiej a drugi z amerykańskiej części). W pierwszym, planowanym na 16 sierpnia, udział wezmą Malenczenko i Padałka, a w drugim, który odbędzie się 30 sierpnia, Williams i Hoshide. Podczas tych wyjść w przestrzeń kosmiczną, astronauci zajmą się instalacją i konserwacją różnych modułów.

Start rakiety Sojuz, transponującej załogowy statek Sojuz TMA-05M, nastąpił dokładnie w 37. rocznicę projektu Sojuz – Apollo (1975). Był to pierwszy załogowy lot kosmiczny realizowany wspólnie przez ZSRR i Stany Zjednoczone. Obejmował on połączenie na orbicie amerykańskiego i radzieckiego statku kosmicznego (Apollo i Sojuz). Wydarzenie to uważane jest za zakończenie wyścigu kosmicznego.

Start rakiety Sojuz ze statkiem załogowym Sojuz TMA-05M z kosmodromu Bajkonur / Credits: NASA