Transport wahadłowca Atlantis do hali VAB

W ramach kontynuowanych prac nad dwoma amerykańskimi promami kosmicznymi, które pozostały w porcie kosmicznym Kennedy Space Center na Florydzie, przeprowadzono przejazd wahadłowca Atlantis z hangaru OPF do hali montażowej VAB.

Przemieszczenie promu Atlantis było konieczne z uwagi na działania związane z zamknięciem pierwszej „zatoki” hangaru OPF (Orbiter Processing Facility). Ta część budynku przechodzi procesy zabezpieczenia oraz jest przygotowywana do ewentualnego przejęcia przez przyszłego właściciela. Harmonogram zakłada zakończenie tych prac przed końcem roku.

Wyjazd Atlantis z OPF 1 rozpoczął się 29 czerwca o godzinie 9:15 czasu lokalnego. Przejazd trwał 50 minut. Maszyna sprawiała wrażenie w pełni gotowej do kolejnego lotu na orbitę, wyposażona w trzy silniki główne, kompletną przednią sekcję silników manewrowowych oraz gondole systemu OMS (Orbital Maneuvering System) przy ogonie. Mimo tego, wrażenie było złudne – maszyna posiadała repliki silników SSME (Space Shuttle Main Engines), a gondole OMS nie skrywały wewnątrz żadnych układów systemu paliwowego.

Atlantis spędzi w hali montażowej VAB (Vehicle Assembly Building) jeszcze najbliższe 4 tygodnie. Tymczasem bliźniaczy prom kosmiczny – Endeavour, przebywa w OPF 2, gdzie poddawany jest ostatniej serii przygotowań do wylotu do Los Angeles (Kalifornijskie Centrum Naukowe), który zaplanowany jest na koniec tego roku.

Według obecnych planów do zamiany miejsc stacjonowania obu promów kosmicznych dojdzie w połowie sierpnia. Endeavour trafi do VAB, gdzie będzie oczekiwał na wylot do Kalifornii, natomiast w OPF 2 ruszą prace przygotowujące prom Atlantis do wystawienia w roli eksponatu w tzw. Visitor Complex na terenie KSC (przekazanie planowane jest na listopad).

Z głównych prac, jakie pozostały do przeprowadzenia nad promem Endeavour, pozostała instalacja replik trzech silników głównych oraz nadanie przedziałowi załogowemu maszyny takiego wyglądu, jakby miał jutro polecieć na misję w kosmos.

Jeśli chodzi o prom Atlantis to pozostały niewielkie prace do wykonania. Władze Visitor Complex, gdzie maszyna będzie wystawiona, wyraziły chęć posiadanie modułu śluzy wewnątrz ładowni wahadłowca,` jednak zostały one wymontowane ze wszystkich promów z uwagi na ich możliwe wykorzystanie w przyszłości. W związku z tym firma Delaware North, realizująca budowę stanowiska wystawowego dla Atlantis, zbuduje makietę tej śluzy, która zostanie następnie zainstalowana w ładowni promu kosmicznego w hangarze OPF 2. Wahadłowiec Atlantis, z uwagi na schowane na stałe podwozie, na ostateczne miejsce spoczynku przetransportowany zostanie za pomocą 76-kołowego wozu transportowego OTS (Orbiter Transport System).

Materiały zdjęciowe do artykułu dostarczone zostały przez współpracującą z redakcją Kosmonauta.net Annę Szwemin, uczestniczkę tegorocznych studiów SSP ISU (Space Study Program International Space University).

(NASA)Transport wahadłowca Atlantis do hali VAB / Credits: Maxime PuteauxTransport wahadłowca Atlantis do hali VAB / Credits: Maxime PuteauxTransport wahadłowca Atlantis do hali VAB / Credits: Maxime PuteauxTransport wahadłowca Atlantis do hali VAB / Credits: Maxime PuteauxTransport wahadłowca Atlantis do hali VAB / Credits: Maxime PuteauxTransport wahadłowca Atlantis do hali VAB / Credits: Maxime PuteauxTransport wahadłowca Atlantis do hali VAB / Credits: Maxime Puteaux