Shenzhou-9: start 17 czerwca 2012?

Czy chińska misja załogowa Shenzhou-9 rozpocznie się 17 czerwca 2012? Trwają przygotowania do startu.

Od czasu umieszczenia na orbicie chińskiego modułu orbitalnego Tiangong-1 oraz misji bezzałogowej Shenzhou-8 trwały dyskusje na temat nadchodzącej misji Shenzhou-9. Siedemnastego lutego 2012 roku chińska agencja kosmiczna ogłosiła oficjalnie, że misja Shenzhou-9 będzie załogowa. Było to w pewnym sensie dementi krążących wówczas informacji, sugerujących przeprowadzenie misji bez taikonautów na pokładzie.

Od tego czasu pojawiło się tylko kilka informacji o pracach przygotowawczych do wyprawy Shenzhou-9. Na początku kwietnia kapsuła Shenzhou została dostarczona na kosmodrom Jiuquan (JSLC). Następnie, na początku maja rozpoczął się transport rakiety CZ-2F do JSLC. Wówczas także poinformowano, że w składzie misji Shenzhou-9 znajdzie się kobieta, choć nie podano jeszcze personaliów załogi tej wyprawy.

Rakieta CZ-2F dotarła do kosmodromu JSLC w dniu 11 maja 2012. Od tego czasu trwa integracja rakiety z kapsułą Shenzhou. Jednocześnie pojawiły się niepotwierdzone informacje, że start misji Shenzhou-9 planowany jest na 17 czerwca 2012.

Nadchodząca misja Shenzhou-9 jest jednym z najważniejszych wydarzeń astronautycznych w tym roku. Jest to znak wysokich aspiracji Chin oraz coraz większego zaangażowania tego państwa w misje kosmiczne – w tym i te załogowe.