Wyniki ankiety “Najważniejsze wydarzenie w astronautyce w 2012 roku”

28 kwietnia rozpoczęliśmy na Facebooku szybką ankietę pt. Najważniejsze wydarzenie w astronautyce w 2012 roku. Wyniki prezentujemy poniżej.

1. Misja Dragon C2+ do ISS

Ta odpowiedź cieszyła się największym powodzeniem i wygrała z dużą przewagą nad MSL. Kapsuła Dragon jest jednym z pierwszych, całkowicie komercyjnym, statków kosmicznych, dedykowanym głównie transportowi zaopatrzenia na ISS. Przyszłościowa wersja kapsuły Dragon będzie także zdolna do wynoszenia ludzi na orbitę. Kapsuła Dragon oraz rakieta Falcon 9 budowane są przez firmę SpaceX w ramach amerykańskiego programu CCDev (Commercial Crew Development) oraz COTS (Commercial Orbital Transportation Services). CCDev i COTS zapewnia dofinansowanie i wsparcie wybranym amerykańskim firmom w zakresie rozwoju komercyjnych statków kosmicznych.

W momencie wejścia do załogowej wersji kapsuły Dragon do służby, amerykańscy astronauci przestaną być zależni od rosyjskich Sojuzów. Stanie Dragon powinien zastąpić również część funkcji wycofywanego w obecnej formie, europejskiego statku transportowego ATV. Ponadto, wersja bezzałogowa kapsuły Dragon będzie charakteryzować się jedną ważną cechą, niedostępną dla używanych obecnie pojazdów – pojazd będzie w stanie sprowadzać ładunki z orbity na Ziemię.

W tej chwili start kapsuły Dragon do misji demonstracyjnej C2+ planowany jest na 19 maja 2012, choć możliwe jest opóźnienie misji.

2. Lądowanie Mars Science Laboratory (MSL)

Najbardziej zaawansowany łazik marsjański w historii wyląduje na powierzchni Czerwonej Planety około 6 sierpnia tego roku. Łazik Mars Science Laboratory “Curiosity” wyląduje wewnątrz krateru Gale. W tym kraterze, w centralnej części znajduje się góra o wysokości około 5 km, na której znajdują się warstwy materiałów z różnych okresów geologicznych Marsa, do których łazik miałby stosunkowo blisko. Jeśli lądowanie będzie udane, to rozpocznie się jedna z najbardziej wyczekiwanych i pasjonujących wypraw bezzałogowych ostatnich lat. Oprócz MSL trwać będzie również misja łazika Opportunity.

3. Wystrzelenie satelity PW-Sat

13. lutego Polska wreszcie umieściła swojego satelitę na orbicie okołoziemskiej, dołączając do, całkiem już sporego, grona państw posiadających na orbicie swojego narodowego satelitę. W nadchodzących tygodniach powinno dojść do otwarcia ogona – podstawowego eksperymentu technologicznego PW-Sata.

4. Członkostwo Polski w Europejskiej Agencji Kosmicznej

Wyczekiwane przez środowisko astronautyczne od wielu lat, pozwoli Polakom pracować w strukturach Europejskiej Agencji Kosmicznej, a polskim firmom i instytutom naukowym brać udział w programach i projektach ESA. Z dostępnych informacji wynika, że negocjacje członkowskie pomiędzy przedstawicielami ESA i Polski zostały już zakończone na szczeblu technicznym. Teraz ostateczna decyzja o akcesji należy do polskiego Rządu.

5. Dokowanie statku ATV-3 do Międzynarodowej Stacji Kosmicznej

29. marca trzeci europejski ATV zacumował do ISS dostarczając załodze suchego prowiantu, świeżej wody, narzędzi, powietrza, a stacji niezbędnych komponentów i paliwa na najbliższe pół roku. ATV-3, korzystając z własnych silników, podniesie również kilkukrotnie orbitę ISS.

Dziękujemy za wszystkie głosy! Mamy nadzieję, że spodobała się Wam ta ankieta!

(PFA, ESA, NASA)