Sonda Chandrayaan-2 opóźniona do 2014 roku

Misja księżycowa Chandrayaan-2 została opóźniona do 2014 roku.

Start indyjsko-rosyjskiego orbitera księżycowego Chandrayaan-2 został przełożony na rok 2014. Indyjska agencja kosmiczna ISRO chce zaczekać aż rakieta nośna GSLV (Geosynchronous Satellite Launch Vehicle) zaliczy dwa udane starty z rzędu.

Informację tę podano przy okazji czwartkowego startu satelity RISAT-1. Agencja zamierza przeprowadzić dwa starty GSLV w odstępach półrocznych, poprzedzających misję Chandrayaan-2.

GSLV to na razie największa indyjska rakieta. Niestety z 7 jej startów powiodły się jedynie 3, co cały czas komplikuje indyjskie plany kosmiczne. Z uwagi na ostatnie niepowodzenie, z 25 grudnia 2010 roku, gdzie przyczyną mogła być osłona aerodynamiczna ładunku, w następnym starcie ma zostać zastosowana mniejsza osłona, o średnicy 3,4 a nie 4 metrów.

Chandrayaan-2 to indyjsko-rosyjska misja księżycowa składająca się z orbitera, lądownika i łazika. ISRO odpowiada za orbiter i łazik, Roskosmos za lądownik (Łuna-Resurs). Misja ma pomóc w badaniach pochodzenia i ewolucji Księżyca, prowadzić badania in-situ i zebrać próbki gruntu.