Supernowa 2012aw w galaktyce M95

W galaktyce M95 kilkadziesiąt godzin temu zarejestrowano supernową. Jest to dość ciekawe wydarzenie, bowiem ta galaktyka leży stosunkowo blisko naszej Drogi Mlecznej. Dodatkowo, na nocnym niebie, nieopodal tej galaktyki aktualnie znajduje się planeta Mars w opozycji.Obiekt otrzymał oznaczenie 2012aw.

Supernowe to jedne z najbardziej energetycznych zjawisk we Wszechświecie. W momencie “zapłonu” jasność pojedynczej supernowej może przewyższyć jasność całej galaktyki, w której się znajduje. Supernowe są zjawiskami, dzięki którym we Wszechświecie znajduje się więcej pierwiastków cięższych od tlenu (a w szczególności od żelaza), ważne także dla powstania planet oraz życia.

Dzięki zaawansowanym współczesnym programom obserwacyjnym, każdego roku astronomowie rejestrują setki supernowych z różnych galaktyk, często bardzo odległych do naszej Drogi Mlecznej. Z uwagi na dość dobrze znane charakterystyki zmian jasności supernowych poszczególnych typów, te zjawiska pozwalają na całkiem precyzyjne określenie odległości pomiędzy nami a supernową, co ma duże znaczenie dla kwestii kosmologicznych – np. związanych z szybkością ekspansji Wszechświata.

M95 to jedna z pobliskich galaktyk – odległość pomiędzy naszą Drogą Mleczną a tą galaktyką wynosi “zaledwie” około 32,6 miliona lat świetlnych. Galaktyka M95 jest jednym z popularnych obiektów do amatorskich obserwacji astronomicznych. Ponadto, w tej chwili w okolicy tej galaktyki, w odległości zaledwie pół stopnia (mniej więcej odległość równa średnicy tarczy słonecznej) znajduje się planeta Mars w opozycji (czyli w okresie najbardziej dogodnych obserwacji z Ziemi). To właśnie w tej galaktyce 16 marca po raz pierwszy zarejestrowano supernową. Trzy dni później, 19 marca supernowa była już powszechnie obserwowana, a dzień później otrzymała oficjalne oznaczenie – 2012aw.

Jasność supernowej w nocy z 18 na 19 marca została wyznaczona na około +13,6 magnitudo, co jest stosunkowo dużą wartością, w zasięgu amatorskich systemów rejestracji obrazu. Dla porównania, pobliska planeta Mars ma obecnie jasność około -1,0 magnitudo, a zatem dla obserwatora z Ziemi jest 2,5 miliona razy jaśniejsza od supernowej. Tak duża różnica w jasności może przeszkadzać w próbach amatorskiej rejestracji supernowej 2012aw, niemniej jednak jest to wyjątkowo ciekawy obiekt, który z pewnością będzie obserwowany przez wielu astronomów.

(CBAT)