NuSTAR dotarł do Vandenberg

NuSTAR został w piątek dostarczony do bazy sił powietrznych Vandenberg.

Nuclear Spectroscopic Telescope Array, NuSTAR, satelita astronomiczny NASA, został w piątek dostarczony do bazy sił powietrznych Vandenberg w Kalifornii. Tamże zostanie połączony z rakietą nośną Pegasus. Jej start przewidziany jest na 14 marca z Atolu Kwajalein na Wyspach Marshalla.

“Misja NuSTAR jest wyjątkowa, gdyż po raz pierwszy NASA otrzyma tak dokładne obrazy w takim zakresie wysokoenergetycznego (8-80 keV) promieniowania rentgenowskiego”, wyjaśnia Fiona Harrison, kierownik naukowy misji z ramienia California Institute of Technology.

Porównanie jakości obecnych danych (u góry) i założonej, 500 razy lepszej, jakości danych z NuSTAR (na dole) / Credits: NASASatelitę wysłano do Vandenberg z zakładów firmy Orbital Sciences Corporation w Dulles, w stanie Wirginia, gdzie go montowano. Na 17 lutego przewidziano połączenie satelity z rakietą nośną.

Rakieta zostanie podwieszona pod kadłubem samolotu L-1011 “Stargazer” (tym samym samolotem zostanie przeprowadzony transport 7 marca z Kalifornii na Wyspy Marshalla), który wystartuje z położonego nieopodal równika Atolu Kwajalein. Start rakiety odbędzie się z powietrza w trakcie lotu samolotu, na wysokości 12 km.

“NuSTAR to osiągnięcie inżynieryjne, na które składają się najdoskonalsze zwierciadła i detektory rentgenowskie, zapewniające lata nowych odkryć astronomicznych”, chwali teleskop Yunjin Kim, menadżerka projektu w Jet Propulsion Laboratory.

Teleskop NuSTAR-a składa się z dwóch zestawów 133 koncentrycznych zwierciadeł z elastycznego szkła. Ponieważ promienie rentgenowskie wymagają dużych ogniskowych, teleskop wyposażony jest w 10 metrowy wysięgnik, który zostanie rozłożony tydzień po wyniesieniu na orbitę.

Te i inne technologie zastosowane w satelicie pozwolą mu na badanie Wszechświata z większą niż dotychczas rozdzielczością i czułością. W ciągu dwóch lat NuSTAR wykona przeglądy nieba na których uwidoczni, m.in. czarne dziury i pozostałości supernowych. Satelita będzie prowadził nawet obserwacje atmosfery słonecznej i spróbuje zweryfikować jedną z hipotez odnoszących się do ciemnej materii.

NuSTAR jest satelitą serii “small explorer”, zarządzanym przez JPL dla Dyrektoriatu Misji Naukowych NASA. Za konstrukcję sondy odpowiada Orbital Sciences Corporation. Przyrządy naukowe zbudowało konsorcjum złożone z: Caltech, JPL, Columbia University, Goddard Space Flight Center, University of California , ATK-Goleta i Duński Uniwersytet Techniczny. NuSTAR będzie obsługiwany przez University of California Berkeley, a Włoska Agencja Kosmiczna udostępni swoją stację naziemną w Kenii.