Trzy skaliste egzoplanety w układzie KOI-961

Odkryto miniaturowy system planetarny, krążący wokół czerwonego karła. Wszystkie egzoplanety są mniejsze od Ziemi.

Wszystkie te egzoplanety odkryło obserwatorium kosmiczne Kepler wokół odległej o 130 lat świetlnych gwiazdy KOI-961 (od Kepler Object of Interest). Dane zostały zweryfikowane przez naziemne Obserwatorium Palomar oraz W. M. Keck Observatory. Największa z tych planet pozasłonecznych mierzy 0,78 średnicy Ziemi.

Tak mała średnica oznacza, że obiekty muszą być skaliste, tak jak Merkury, Wenus, Ziemia czy Mars. Egzoplanety w układzie KOI-961 orbitują jednak znacznie szybciej, niż te znane z naszego Układu Słonecznego: jedno okrążenie trwa zaledwie pół ziemskiego dnia. Temperatura na powierzchni wynosi pomiędzy 200 a 500 stopni, są zatem zbyt gorące, aby mogła na nich istnieć woda w stanie ciekłym.

Również gwiazda macierzysta jest niewielka: KOI-961 jest sześciokrotnie mniejsza od naszego Słońca, zatem tylko o około 70% większa od Jowisza. Czerwone karły to małe zimne gwiazdy i stanowią większość populacji gwiazd w Drodze Mlecznej, bo około 80%. Do tej pory zaledwie 85 spośród 900 potencjalnych oraz pewnych układów planetarnych zidentyfikowanych przez Keplera zawiera czerwonego karła jako gwiazdę macierzystą.

Najbliższy nam czerwony karzeł to Gwiazda Barnarda oddalony o 6 lat świetlnych. Na razie nie wykryto obecności egzoplanet w jej systemie. Jednakże wykrycie tak małych planet wokół KOI-961 oznacza, że i wokół Gwiazdy Barnarda mogą krążyć małe skaliste obiekty. Ponadto, badacze odpowiedzialni za analizę danych z Keplera i odkrycie planet uważają, że skoro czerwone karły są tak powszechne, być może cała nasza Galaktyka jest wypełniona tego rodzaju obiektami planetarnymi.