Ostatni test J-2X w tym roku

Tydzień temu amerykańska agencja kosmiczna NASA przeprowadziła ostatnie, 10. w tym roku, testowe odpalenie silnika J-2X. W przyszłości jednostka ta będzie napędzać górny stopień nowej rakiety agencji (SLS).

Testowe odpalenie silnika J-2X przeprowadzone zostało na stanowisku testowym A-2 (Test Stand) w ośrodku Stennis Space Center (NASA), mieszczącym się na południu stanu Missisipi. Test został przeprowadzony ze 100% mocą silnika. Głównym celem tego przedsięwzięcia było scharakteryzowanie możliwości kalibrowania silnika oraz efektów reakcji paliwa na zmiany ciśnienia. Wyniki testu są w tej chwili analizowane.

{youtube}j8Hf1iAe9Q8{/youtube}
10. test silnika J-2X w 2011 roku / Credits: SpaceFellowship, youtube.com

Testowany silnik, oznaczony numerem 10001, będzie teraz przeniesiony w celu umożliwienia dodania do niego przedłużenia dyszy oraz instalacji dodatkowego osprzętu stanowiska, który będzie wymagany do przeprowadzenia kolejnych testów w przyszłym roku. Silnik wróci na A-2 na początku przyszłego roku.

Przyszłoroczne testy będą miały na celu określenie charakterystyk pracy silnika J-2X z przedłużoną dyszą, sprawdzając spełnienie wszelkich wymagań pod kątem wykorzystania jednostki w amerykańskim systemie SLS (Space Launch System). Ponadto, na przyszły rok planowane jest także testowanie całego zespołu silnika J-2X na stanowisku A-1, także w ośrodku w Stennis Space Center. W czasie tych testów określone zostaną dokładnie zakresy operacyjne pracy turbopomp (paliwa i utleniacza).

W międzyczasie trwa budowa trzech kolejnych silników J-2X, o numerach od 10002 do 10004. Na tych jednostkach będą przeprowadzane bardziej zaawansowane testy, które będą się odbywać do 2014 roku.

Silniki J-2X produkowane są przez Pratt&Whitney Rocketdyne na zamówienie Marshall Space Flight Center (NASA), z siedzibą w Huntsville (Alabama, USA). W zamierzeniu jednostki te będą napędzać górne stopnie nowej amerykańskiej rakiety systemu SLS, która będzie transportować załogowe statki Orion, ładunki cargo oraz sprzęt i eksperymenty naukowe na orbitę. Za pomocą SLS ludzie mają w najbliższej przyszłości osiągnąć ponownie Księżyc, oraz asteroidy i inne cele.