Dwa nowe gazowe olbrzymy

Do listy potwierdzonych egzoplanet dołączyły dwa gazowe olbrzymy. Oba obiekty mają masy znacznie większe od naszego Jowisza i krążą stosunkowo daleko od swych gwiazd macierzystych.

Dwie nowe gazowe planety pozasłoneczne otrzymały oznaczenia 7 CMa b i HD 156279 b. Masa minimalna tych obiektów to odpowiednio 2,6 i 9,7 masy Jowisza. Obie egzoplanety krążą stosunkowo daleko od swych gwiazd macierzystych – średnia odległość wynosi około 1,9 (dla 7 CMa b) i 0,5 (dla HD 156279 b) jednostki astronomicznej. Czas obiegu wynosi około 760 dni (dla 7 CMa b) i około 130 dni (dla HD 156279 b).

Co ciekawe, orbita egzoplanety HD 156279 b charakteryzuje się bardzo dużą ekscentrycznością – rzędu 0,7. Może to być dowód na bardzo burzliwą przeszłość układu HD 156279.

Odkrycie 7 CMa b to pierwsze osiągnięcie nowego programu poszukiwawczego o nazwie Pan-Pacific Planet Search (PPPS). Jest to australijsko-amerykańsko-chiński program korzystający z czterometrowego teleskopu Anglo-Australian Telescope.

Dzięki powyższym egzoplanetom lista znanych i potwierdzonych planet pozasłonecznych wzrosła do 697 obiektów. Jest bardzo prawdopodobne, że jeszcze w tym roku poznamy siedemsetną egzoplanetę.

(EPE, Exoplanetspot)