Druga egzoplaneta z Kataru

Zespół astronomów z Kataru poinformował o odkryciu drugiej egzoplanety. Obiekt otrzymał nazwę Qatar-2b i jest typowym “gorącym Jowiszem”.

Qatar-2b to typowy gorący Jowisz, krążący bardzo blisko swej gwiazdy macierzystej. Masa minimalna Qatar-2b szacowana jest na około 2,5 masy Jowisza a promień został wyliczony na około 1,14 promienia jowiszowego. Qatar-2b krąży w odległości zaledwie 3,2 miliona kilometrów od swej gwiazdy macierzystej z czasem 32 godzin.

Co ciekawe, jest możliwe że w tym układzie krąży jeszcze egzoplaneta Qatar-2c. Ten obiekt miałby krążyć znacznie dalej od swej gwiazdy macierzystej (okres obiegu około 330 dni) i mieć masę rzędu 8 mas Jowisza. W tej chwili nie ma przekonywujących dowodów na istnienie Qatar-2c – dalsze obserwacje są potrzebne.

Jest to już drugie odkrycie astronomów z Kataru – pierwsze (Qatar-1b) nastąpiło pod koniec 2010 roku.

Wraz z odkryciem Qatar-2b liczba znanych i potwierdzonych egzoplanet wzrosła do 695 obiektów. Czy do końca tego roku zostanie odkryta i potwierdzona siedemsetna planeta pozasłoneczna?

(EPE)