Chiński moduł orbitalny Tiangong-1 już na orbicie!

Wczoraj o godzinie 15:16 CEST z kosmodromu Jiuquan wystartowała rakieta nośna CZ-2F T1, wynosząc na orbitę o inklinacji 42.75 stopnia załogowy moduł kosmicznego laboratorium – Tiangong-1, który posłuży jako cel dla przyszłych operacji chińskiego cumowania na orbicie, oraz zapewni przestrzeń mieszkalną dla załóg pojazdów Shenzhou, które odwiedzą stację w przyszłości.

Aby wyniesienie ważącego nieco ponad 8500 kilogramów modułu było możliwe, konieczna była modyfikacja istniejącej rakiety CZ-2F i wyposażenie jej w nową, większą osłonę ładunku. W efekcie powstała nowa rakieta, która w tym zmodyfikowanym wariancie stała się najpotężniejszą wersją CZ-2 w tym systemie nośnym Chin, zdolnym do wysłania na niską orbitę okołoziemską ponad 8.6 tony ładunku użytecznego.

Start pierwszego, orbitalnego, chińskiego modułu załogowego był transmitowany na żywo w telewizji CCTV. Po około 10 minutach Tiangong-1 znalazł się na swojej orbicie o parametrach 193 na 346 kilometrów. Orbita ta jest jednak tylko wstępną – planowane jest jej ukołowienie na wysokości około 354 kilometrów. Kilka minut po osiągnięciu orbity parkingowej, moduł rozwinął swoje dwa skrzydła ogniw fotowoltaicznych i po około pół godzinie wyszedł z cienia Ziemi.

Rozmiarami, Tiangong-1 przypomina nieco pojedynczy moduł Międzynarodowej Stacji Kosmicznej – posiada długość około 10 metrów przy średnicy 3.3 metra. Część tej przestrzeni zajmuje jednak część serwisowa – moduł jest bowiem w pewnym sensie autonomicznym pojazdem – posiada własny napęd, systemy zasilania i podtrzymywania życia. Część mieszkalna o objętości użytkowej bliskiej 15 metrom sześciennym, wyposażona została między innymi w miejsca do spania oraz sprzęt treningowy – pozostała przestrzeń zostanie wykorzystana w ramach laboratorium.

Start rakiety z nowym, chińskim laboratorium kosmicznym był obserwowany przez przedstawicieli władz, włącznie z premierem Wen Jiabao. W tym samym czasie Prezydent Chin Hu Jintao znajdował się w centrum kontroli lotu w Pekinie, który pogratulował specjalistom i inżynierom udanego wystrzelenia Tiangong-1 na orbitę.

{youtube}_sNGhhE4YwI{/youtube}
Start rakiety CZ-2F T1 z modułem kosmicznego laboratorium Tiangong-1
(Youtube/CCTV/Ronsmytheiii)

Przeprowadzenie udanego cumowania, które zaplanowane jest na koniec listopada bieżącego roku, kiedy również z Jiuquan wystartować ma bezzałogowa misja Shenzhou 8, umożliwi podjęcie bardziej ambitnej misji załogowej do stacji Tiangong-1 w przyszłym roku. Tym razem wysłana ma zostać załoga, która prawdopodobnie będzie mogła pozostać na pokładzie laboratorium przez okres około dwóch tygodni, przeprowadzając badania naukowe.

Sukces oznaczać będzie możliwość podjęcia przez Chiny wysiłków w celu zbudowania większej, wielomodułowej, pełnoprawnej stacji kosmicznej, zbliżonej nieco w koncepcji do radzieckiego kompleksu orbitalnego stacji Mir. Wyniesienie cięższych modułów będzie jednak wymagać opracowania silniejszych rakiet nośnych – należy jednak zaznaczyć, że Państwo Środka od kilku lat prowadzi prace mające na celu budowę rakiet nowego typu, o większych możliwościach. Prawdopodobnie będą one dziedziczyć nazwę od długiej linii CZ (Czang Zheng) i otrzymają oznaczenie CZ-5. Według nieoficjalnych informacji najcięższy wariant nowej rakiety będzie w stanie wynieść do 25 ton ładunku na niską orbitę okołoziemską. Będzie to zatem rakieta klasy Ariane 5, czy Delta IVH.

Misji Tiangong-1 towarzyszy bezprecedensowa wręcz otwartość ze strony władz Chin. Jeszcze przed startem pojawił się stosunkowo bogaty materiał zdjęciowy, opisujący przygotowania do lotu, a po starcie, także przedstawiający specjalistów pracujących w centrum kontroli lotów w Pekinie.

Szczegółowe dane ostatecznej orbity wystrzelonego modułu nie są jeszcze znane, jednakże wspomniana inklinacja 42.75 stopnia oznacza, iż ewentualne przeloty chińskiej stacji będzie prawdopodobnie można zaobserwować z południowych rejonów Polski. Będą to jednak przeloty w stosunkowo dużej odległości o trajektorii przechodzącej nisko nad horyzontem, co zdecydowanie utrudni obserwacje. Zakładając jednak, że orbita nie została zmieniona, pierwszy przelot zapewniający możliwość obserwacji modułu będzie miał miejsce około godziny 19:44 CEST – stacja powinna pojawić się na zachodzie. Niestety, brak jest informacji na temat jasności ewentualnego przelotu. Dane na ten temat prawdopodobnie będą dostępne w ciągu kilku dni.

(Xinhua)