Test silnika Akatsuki

W ostatni czwartek japońska agencja kosmiczna JAXA przeprowadziła próbne odpalenie silnika sondy “Akatsuki”. Sonda w 2015 roku podejmie drugą próbę wejścia na orbitę Wenus.

Planet-C Venus Climate Orbiter “Akatsuki” została wysłana 20 maja 2010 roku, wraz z żaglem kosmicznym IKAROS. Pierwsza próba satelizacji miała miejsce 7 grudnia, ale nie przebiegła prawidłowo. Akatsuki miała odpalić silniki, by zredukować prędkość i wejść na orbitę „siostry Ziemi”. Manewr miał trwać 12 minut. Po uzyskaniu sygnału odpalenia silników sonda planowo zamilkła na 22 minuty – znajdowała się wówczas po przeciwnej względem Ziemi stronie Wenus.

Kontroli lotów udało się uzyskać sygnał sondy dopiero po 90 minutowym opóźnieniu. Jednocześnie transmisja danych przebiega jedynie przez antenę małego zysku z prędkością 8 bitów na sekundę.  Poprzez rotację sondy bardzo utrudnione jest stosowanie anteny średniego zysku – 512 bitów na sekundę jest odbieranych przez 40 sekund co 10 minut. Dla wszystkich było jasne, iż sonda napotkała problemy. Wraz z późniejszą analizą danych potwierdzono, iż sonda nie weszła na orbitę Wenus.

Winą obarcza się wadliwe działanie silnika. Wczorajsze użycie silnika było pierwszym od czasu nieudanego wejścia na orbitę. Jeśli analiza telemetrii wykaże, że sonda pracuje poprawnie, w listopadzie silnik zostanie włączony po raz kolejny, aby skorygować obecną orbitę heliocentryczną sondy, aby mogła ona wejść na orbitę Wenus w 2015 roku.

Status misji jest na bieżąco komentowany na polskim forum astronautycznym PFA.

Źródło: Space Daily, AFP