Udany lot rakiety Proton z ładunkiem wojskowym

Z kosmodromu Bajkonur wystartowała rakieta nośna Proton z tajnym satelitą wojskowym, noszącym tradycyjne oznaczenie Kosmos, które nadawane jest wszystkim wynoszonym urządzeniom rosyjskim o zastosowaniu militarnym. Tym razem był to Kosmos 2473 (GRAU: 14F136), pod tą nazwą prawdopodobnie kryje się wojskowy satelita telekomunikacyjny nowej generacji, zbudowany dla rosyjskiego ministerstwa obrony.

Rakieta Proton wystartowała dokładnie 47 minut po północy. Wprowadzenie nowego urządzenia na orbitę geostacjonarną przy pomocy stopnia napędowego Briz-M nastąpiło około 9 godzin później, o godzinie 9:53 CEST satelita został przekazany pod kontrolę centrum obrony powietrznej im. Titowa, które będzie odpowiedzialne za jego testy i po wprowadzeniu do służby – za jego użytkowanie.

{youtube}Z8oWiZO_nk4{/youtube}
Start rakiety Proton-M z satelitą Kosmos 2473 (Roscosmos)

Dokładna pozycja Kosmosa 2473 nie jest w tej chwili znana, choć przypuszcza się, że może to być jeden z dwóch slotów, które wcześniej były wykorzystywane przez obecnie wycofywane ze służby satelity systemu Potok, znajdujące się w punktach 13,5 stopni długości geograficznej zachodniej oraz 80 stopni długości geograficznej wschodniej.

Sądzi się, iż nowy satelita ma umożliwić przekazywanie danych w czasie rzeczywistym pomiędzy satelitami zwiadu optycznego (OPTINT) oraz elektronicznego (ELINT) znajdującymi się na niskich orbitach okołoziemskich a naziemnymi stacjami odbiorczymi. Jednocześnie ma to być także element nowego systemu, który zastąpi przestarzałe już satelity Potok (Gejzer). Nowa konstelacja, do której należy Kosmos 2473, nosi prawdopodobnie nazwę Garpun (Harpun).

Konstrukcja satelity pozostaje nieznana, choć głównym wykonawcą było prawdopodobnie biuro JSC-ISS Reszetniewa, odpowiedzialne za większość urządzeń wchodzących w skład rosyjskich konstelacji satelitarnych. Zainstalowane na pokładzie transpondery przypuszczalnie funkcjonują w paśmie C w dwóch zarejestrowanych, lecz do dziś nieużywanych pasmach transmisji o częstotliwości 3.40 do 4.80 GHz oraz 5 do 7.075 GHz, oryginalnie przypisanych satelitom systemu Potok. Kosmos 2473 prawdopodobnie został opracowany z myślą o standardowym czasie pracy równym 15 lat.

Start był również interesujący ze względu na napotkane ostatnie problemy rosyjskich systemów nośnych. Poprzedni lot rakiety Proton zakończył się niepowodzeniem z powodu usterki stopnia napędowego Briz-M. Również kolejny lot – tym razem rakiety Sojuz – nie przebiegł zgodnie z planem, czego reperkusje odczuł także program załogowy.

Tym razem jednak lot rakiety Proton, której początki sięgają wczesnych lat kosmicznego wyścigu, przebiegł zgodnie z planem.

(RIA Novosti)