Sonda MAVEN nabiera kształtu

Marsjańska sonda MAVEN zaczyna nabierać kształtu. Zakończono bowiem budowę korpusu statku.

Mars Atmosphere and Volatile EvolutioN (MAVEN) – amerykańska sonda Marsa – osiągnęła kolejny kluczowy etap powstawania. Firma Lockheed Martin zakończyła budowę korpusu statku. Powstał on w zakładach koło Denver. Sonda ma zostać planowo wystrzelona w listopadzie 2013 roku.

Na zdjęciu opublikowanym 8 września widać techników w laboratorium kompozytów sprawdzających ukończony korpus sondy. Szkielet ma kształt zbliżony do sześciościanu, o wymiarach 2,3 x 2,3 x 2 metry. Składa się z paneli kompozytowych i aluminiowych, kształtowanych na plastry miodu, zawartych między płytami grafitowo-kompozytowymi. Struktura ta ma masę jedynie 125 kilogramów.

W samym środku korpusu znajduje się zbiornik paliwa (hydrazyny) o średnicy 1,3 metra. W czasie startu misji w zbiorniku znajdować się będzie 1640 kg paliwa.

Sonda MAVEN - wizualizacja / Credits: NASA“Widok korpusu oznacza, że MAVEN nie jest już tylko zbiorem pomysłów wysuniętych przez naukowców i inżynierów, a zaczyna stawać się statkiem kosmicznym”, komentuje Guy Beutelschies, menadżer projektu MAVEN z ramienia Lockheed Martin. “Przejście projektu z papieru do rzeczywistego sprzętu i oprogramowania, jest dla niego zawsze kluczowym wydarzeniem”, dodaje.

W połowie października korpus trafi do laboratorium, gdzie przejdzie statyczne badania wytrzymałościowe. Następnie przeprowadzone zostaną testy dynamiczne, symulujące obciążenia doświadczane podczas startu. Korpus, który przyjmie na siebie ciężar wszystkich elementów składowych statku, będzie doświadczał w trakcie startu przeciążeń rzędu 6 Gs. Oznacza to, że korpus będzie musiał wytrzymać naprężenia około 27 ton.

Po testach mechanicznych, statek zostanie przeniesiony do pomieszczenia o podwyższonej czystości, tzw. clean room, gdzie nastąpi montaż układu napędowego. Faza przygotowań przedstartowych rozpocząć ma się w lipcu 2012 roku.

MAVEN to pierwsza misja w całości poświęcona badaniom atmosfery Czerwonej Planety. Głównym celem naukowym misji będzie badanie wypływu gazów z atmosfery, co pozwoli lepiej poznań ewolucję klimatu na Marsie. Misja została uznana za jedną z najważniejszych w dziesięcioletnim przeglądzie amerykańskiej Narodowej Rady Naukowej w 2002 roku.