Chang’e-2 okrąża punkt L2

Chińska sonda Chang’e-2 weszła na orbitę punktu równowagi L2 układu Słońce-Księżyc, podała chińska agencja prasowa Xinhua.

Chang’e-2, drugi chiński orbiter księżycowy, wszedł na orbitę punktu Lagrange’a 2, gdzie równoważą się pola grawitacyjne Słońca i Ziemi, podała we wtorek Xinhua, państwowa chińska agencja prasowa, powołując się na Państwowy Zarząd Nauki, Technologii i Przemysłu na rzecz Obrony Narodowej (SASTIND). L2 jest oddalony od Ziemi o około 1,5 miliona kilometrów.

Sonda weszła na orbitę punkt L2 w zeszły czwartek o godz. 23:27, po 77 dniach podróży. Chang’e-2 opuściła orbitę Księżyca 9 czerwca tego roku. Sonda będzie prowadziła tam badania naukowe.

Podróż do L2 jest misją dodatkową sondy i nie była planowana na etapie konstruowania statku czy planowania misji. Chang’e-2 wykonała już wszystkie powierzone zadania związane z badaniami Księżyca. Jej misję, rozpoczętą 1 października 2010, planowano na maksymalnie 6 miesięcy, jednak dobry stan techniczny i duża ilość pozostałego paliwa skłoniły kierownictwo misji do dalszego wykorzystania statku.

Chang’e-2 ma wziąć też udział w testowaniu planowanej chińskiej stacji kosmicznej.

Od 2003 roku Chiny są trzecim krajem na świecie mającym środki techniczne pozwalające na umieszczenie człowieka na orbicie, po Rosji i Stanach Zjednoczonych. Te ostatnie tymczasowo utraciły tę możliwość wycofując promu kosmiczne.

Pięć punktów równowagi układu Ziemia - Księżyc / Credits: CNESŹródło: Xinhua