Arianespace wyniesie sondę BepiColombo i 4 satelity DIRECTV

Arianespace zyskała kolejne kontrakty na wyniesienie ładunków w kosmos. Spółka wyniesie należącą do ESA i JAXA sondę kosmiczną BepiColombo, która poleci w kierunku Merkurego, i 4 satelity operatora DIRECTV, każdy o masie ponad 6 ton.

Arianespace może w ostatnich dniach pochwalić się powiększeniem portfolio planowanych startów rakiety Ariane 5 aż o 5 nowych pozycji. Najważniejszą jest podpisana 15 września umowa z ESA o wyniesieniu w listopadzie 2014 roku merkuriańskiej sondy BepiColombo, będącej pierwszą wspólną misją Europejskiej Agencji Kosmicznej (ESA) i Japońskiej Agencji Kosmicznej (JAXA). BepiColombo dolatując do Merkurego rozdzieli się na dwa sztuczne satelity tej planety: MPO (Mercury Planetary Orbiter, ESA) i MMO (Mercury Magnetospheric Orbiter, JAXA).

BepiColombo w trakcie testów termicznych / Credits: ESAStatek BepiColombo powstaje w zakładach EADS Astrium. Będzie miał masę około 4,4 tony. Ziemię ma opuścić z prędkością 3,36 km/s po trajektorii hiperbolicznej.

Arianespace podpisała również umowę na wyniesienie dwóch geostacjonarnych satelitów telekomunikacyjnych DIRECTV, z opcją na wyniesienie kolejnych dwóch, dla operatora o tej samej nazwie. Wszystkie cztery będą miały masę ponad 6 ton. Ich zadaniem będzie powiększyć flotę firmy lub zastąpić starzejące się jednostki.

Nowe statki wzmocnią pozycję firmy DIRECTV na rynku usług direct-to-home (DTH). Mają obsługiwać Amerykę Północną i Łacińską. DIRECTV-14 jest budowany obecnie przez Space Systems Loral i zostanie planowo wyniesiony w 2014 roku. Niedługo ma zostać rozstrzygnięty przetarg na budowę satelity DIRECTV-15.

Arianespace i DIRECTV współpracują już prawie od 20 lat. Pierwszym satelitą DIRECTV wyniesionym przez Arianespace był DBS-1, którego rakieta Ariane-44L H10+ wyniosła 18 grudnia w 1993 roku.