NASA wybrała 5 firm, studia nad napędem przyszłości

Amerykańska agencja kosmiczna NASA dokonała wyboru pięciu przedsiębiorstw, które przeprowadzą wstępne studia nad napędem elektrycznym do poruszania się w przestrzeni kosmicznej. Wykształcona technologia może odegrać ważną rolę w załogowej eksploracji poza niską orbitę wokółziemską.

Wybrane przedsiębiorstwa to:

• Analytical Mechanics Associates Inc., Hampton, Va.
  • Ball Aerospace & Technologies Corp., Boulder, Colo.
  • The Boeing Company, Huntington Beach, Calif.
  • Lockheed Martin Space Systems Company, Littleton, Colo.
  • Northrop Grumman Systems Corp., Redondo Beach, Calif.

Program wyceniany jest na 3 mln dolarów, przy największym pojedynczym kontrakcie opiewającym na 600 tys. dolarów. Każda z firm dostarczy raport końcowy, który pozwoli na określenie koncepcji misji, mającej zademonstrować technologie związane z napędem elektrycznym SEP (Solar Electric Propulsion), zwanym też napędem jonowym.

W niedalekiej przyszłości konieczne będzie korzystanie z niezawodnych i tanich sposobów na przemieszczanie dużych ładunków w dalszej przestrzeni kosmicznej (np. do punktu L1 czy potencjalnych stacji paliwowych) oraz na wysokie orbity Ziemi (z orbit niższych, na które ładunki zostaną dostarczone rakietami o napędzie chemicznym). Napęd SEP mógłby także zostać użyty podczas misji do asteroid bliskich Ziemi.

Rozwinięcie odpowiedniego napędu będzie kluczową kwestią przy dalszej eksploracji kosmosu przez ludzi. Dzięki przeprowadzonym studiom koncepcyjnym zidentyfikowane zostaną przeszkody (braki technologiczne) oraz zaproponowane innowacyjne możliwości ich obejścia lub rozwiązania.

NASA wykorzysta efekty tych badań przy planowaniu przyszłej misji demonstrującej napęd SEP, wymagający dostarczenia dużej energii (np. 300 kW). Posłanie demonstratora na reprezentatywną trajektorię, wiodącą przez pasy radiacyjne Van Allen’a i działającego w rzeczywistym środowisku kosmicznym, może odsłonić nieprzewidziane wcześniej problemy. Zebrane dane zapewnią jednak mniejsze ryzyko utraty przyszłych statków, korzystających z napędu SEP.

Studia fundowane są z Programu Rozwoju Technologii Eksploracji agencji NASA. Kontrakty zarządzane są przez Biuro Kosmicznych Technologii w ośrodku Glenn Research Center (NASA) w Cleveland.