UARS – deorbitacja pomiędzy 22 a 24 września

Najnowsze prognozy deorbitacji UARS są podobne do poprzedniej – satelita najprawdopodobniej wejdzie w atmosferę 23 września. Ponadto pojawiły się wstępne prognozy co do potencjalnych momentów deorbitacji, których może być sześć.

16 września prognozy odnośnie deorbitacji przewidywały, że UARS spłonie w atmosferze 23 września (plus minus jeden dzień). Od tego czasu te prognozy w zasadzie się nie zmieniły – najnowsze dane wciąż sugerują, że deorbitacja nastąpi pomiędzy 22 a 24 września, przy czym najbardziej prawdopodobny jest 23 września.

Jednocześnie pojawiła się symulacja z sześcioma potencjalnymi momentami deorbitacji – cztery z nich przypadają na 23 września na godziny: 16:32, 17:33, 20:23 albo 21:48 CEST. Pozostałe dwa przypadki mogą mieć miejsce już po północny, a więc 24 września o godzinach 03:15 oraz 08:48 CEST. Oczywiście, te momenty deorbitacji są jedynie wynikami symulacji, które wykonano na podstawie danych orbitalnych z 19 września – jest więc bardzo prawdopodobne, że rzeczywisty moment wejścia w atmosferę będzie inny, zwłaszcza, że nie jest brany pod uwagę ewentualny impakt plazmy z wyrzutu koronalego, który powinien wpłynąć na zmianę szczątkowego oporu aerodynamicznego. Tym samym jest możliwe, że satelita wyhamuje i zejdzie z orbity wcześniej niż wskazują na to ostatnie wyliczenia.

W tej chwili orbita UARS ma wysokość 205 na 225 km, co oznacza, że od 16 września nastąpiło obniżenie zarówno perygeum, jak i apogeum orbity o około 25 km.

15 września astronomowie amatorzy Thierry Legault i Emmanuel Rietsch dokonali obserwacji i nagrania UARS z północnej Francji za pomocą teleskopu o ogniskowej 8500 mm i aperturze 35 cm. Satelita wówczas znajdował się na wysokości około 250 km i był w odległości około 315 km od obserwatorów. Poniższe nagranie przedstawia zachowanie się UARS – satelita obraca się wokół własnej osi, co prawdopodobnie ma związek ze zderzeniem z listopada 2007 roku z innym kosmicznym śmieciem (prawdopodobnie kawałkiem uszkodzonego satelity Kosmos 1275).

{youtube}yc99HYblkFs{/youtube}
Obserwacja UARS / Credits – Thierry Legaut i Emmanuel Rietsch

W ciągu najbliższych kilkudziesięciu godzin poznamy więcej informacji na temat ostatnich chwil satelity UARS na orbicie.

Dyskusja na temat deorbitacji UARS toczy się na Polskim Forum Astronautycznym.