Detekcja Kepler-12 b i Kepler-19 b

W ostatnich dniach doniesiono o istnieniu i potwierdzeniu dwóch egzoplanet wykrytych za pomocą kosmicznego teleskopu Kepler. Obiekty otrzymały oznaczenia Kepler-12 b i Kepler-19 b. Ponadto w układzie Kepler-19 może znajdować się jeszcze jedna egzoplaneta.

Teleskop kosmiczny Kepler to sonda, która potencjalnie może odkryć setki egzoplanet, wśród których może znajdować się wiele podobnych do Ziemi. W chwili obecnej trwają obserwacje ponad tysiąca dwustu kandydatów na obiekty planetarne, wykrytych przez teleskop Kepler. Obserwacje potrwają jeszcze kilka lat, jednak jest bardzo prawdopodobne, że w konsekwencji tej misji lista znanych i potwierdzonych egzoplanet wzrośnie przynajmniej o kilkaset obiektów.

Ostatnie dwa potwierdzone odkrycia otrzymały oznaczenie Kepler-12 b i Kepler-19 b. Obie egzoplanety krążą znaczniej bliżej swych gwiazd macierzystych niż Ziemia – Słońca – odpowiednio jest to 0,056 i 0,12 jednostki astronomicznej. Masę obiektu Kepler-12 b wyliczono na około 0,43 masy Jowisza, a Kepler-19 b na około 0,064 masy Jowisza, czyli około 20 mas Ziemi (a zatem podobnie do Neptuna).

Co ciekawe, w układzie Kepler-19 może krążyć jeszcze jedna – “niewidzialna” – egzoplaneta, która obecnie znajduje się na liście niepotwierdzonych obiektów. Kepler-19 c ma szacowaną masę mniejszą od 6 mas Jowisza i krąży wokół swej gwiazdy z czasem mniejszym od 160 dni (dla porównania – Kepler-19 b krąży z czasem około dziewięciu dni i sześciu godzin). Obecność tej egzoplanety została wywnioskowana na postawie analizy zmian czasu tranzytów egzoplanety Kepler-19 b przed swoją gwiazdą macierzystą, które sugerują obecność Kepler-19 c, brak jednak innego, niezależnego potwierdzenia istnienia tej egzoplanety i dlatego obiekt oznaczony jest jako “niepotwierdzony”.

Dzięki tym dwóm odkryciom lista potwierdzonych egzoplanet wzrosła do 604 obiektów.

(EPE)