Ponad sześćset planet pozasłonecznych!

Do listy znanych i potwierdzonych egzoplanet dołączyło pięć obcych światów, z których cztery krążą w jednym układzie. Tym samym lista potwierdzonych planet pozasłonecznych przekroczyła sześćset obiektów.

3 września 2011 roku nastąpiła długo oczekiwana aktualizacja Encyklopedii Pozasłonecznych Układów Planetarnych (EPE). Tego dnia liczba znanych i potwierdzonych egzoplanet na EPE sięgnęła 599 obiektów (co szybko skorygowano do 598, gdyż jedna z egzoplanet była liczona podwójnie!). Chwilę później (pośrednio za sprawą Polaka) do tej listy został dodany kolejny obiekt planetarny, a dziś – kolejne cztery. Poniższe zestawienie opisuje nowe egzoplanety.

Pierwszą egzoplanetą w tym zestawieniu jest TrES-5 b. Jest to typowy “gorący Jowisz” o szacowanej masie około 1,78 masy Jowisza, krążący bardzo blisko swej gwiazdy macierzystej (około 3,65 mln kilometrów) z czasem około 36 godzin. Gwiazda macierzysta ma nieco mniejszy promień i masę od naszego Słońca.

Pozostałe cztery egzoplanety krążą wokół gwiazdy KOI-730 i otrzymały oznaczenia KOI-730 b, KOI-730 c, KOI-730 d i KOI-730 e. Są to obiekty o nieznanych jeszcze masach i promieniach zawierających się w zakresie od 0,18 (KOI-730 e) do 0,31 (KOI-730 b) promienia Jowisza – jest więc możliwe, że są to odpowiedniki Neptunów. Wszystkie cztery nowe egzoplanety krążą bardzo blisko swej gwiazdy macierzystej – najdalsza krąży w odległości zaledwie 18 milionów kilometrów. Co ciekawe, pomimo braku potwierdzenia istnienia tego systemu planetarnego na podstawie pomiaru prędkości radialnych, układ wydaje się być na tyle prawdopodobnym, że został włączony do listy EPE. Możliwe, że w najbliższych miesiącach dojdzie do kolejnej próby pomiaru prędkości radialnych, co pozwoli na zdobycie większej ilości danych na temat tego układu planetarnego.

W całym 2010 roku odkryto lub potwierdzono istnienie łącznie 105 egzoplanet. W tym roku – już 87.

(Encyklopedia Pozasłonecznych Układów Planetarnych)