Wyniki konsultacji społecznych europejskiej polityki kosmicznej

Komisja Europejska opublikowała dane dotyczące konsultacji społecznych europejskiej polityki kosmicznej, które zakończyły się 15 marca. Na pytania Komisji odpowiedziało 608 podmiotów.

Komisja Europejska zebrała 608 głosów w ramach konsultacji społecznych europejskiej polityki kosmicznej, które trwały na przełomie roku 2010/2011. Zbieranie odpowiedzi na internetową ankietę zakończyło się 15 marca 2011. Oto krótkie opracowanie wyników opublikowanych przez Komisję Europejską.

Charakterystyka respondentów

Swojej opinii udzieliły przede wszystkim osoby fizyczne (39%) i instytucje akademickie (29%). Wśród kolejnych najliczniejszych grup były mikro- i małe przedsiębiorstwa (7%) oraz instytucje rządowe (7%). Na ankietę odpowiedziało także 15 organizacji pozarządowych (2,5% respondentów).

Sala obrad Parlamentu Europejskiego / Credits: European ParliamentUdział poszczególnych krajów pokrywa się ze stopniem rozwoju technologii kosmicznych w tych krajach. Najwięcej uczestników, bo ponad 100, pochodziło z Niemiec i Francji. Następnie uplasowały się Belgia (86), Włochy (62), Austria (33), Hiszpania (36), Wielka Brytania (26), Holandia i Szwecja (po 24). Z Polski wypowiedziały się cztery podmioty. Z dwóch krajów, Estonii i Finlandii, nie odebrano żadnej odpowiedzi.

Profil działalności podmiotów, które wypowiedziały się w konsultacjach, w prawie 70% był w jakiś sposób związany z przestrzenią kosmiczną. Najwięcej, po ok. 12%, zajmowało się wytwarzaniem statków kosmicznych lub technologii bezpośrednio z nimi związanych albo było użytkownikami technologii kosmicznych. Kolejną najliczniejszą grupą (5%) były podmioty związane z polityką kosmiczną.

Świadomość zagrożeń z przestrzeni kosmicznej

GMES - drugi, obok Galileo, program kosmiczny prowadzony przez Unię Europejską / Credits: Komisja EuropejskaPierwszy blok pytań konsultacji dotyczył świadomości zagrożeń pochodzących z przestrzeni kosmicznej, czyli tak zwanego space situational awareness (SSA). Mianem tym określa się problematykę pogody kosmicznej, śmieci kosmicznych i obiektów bliskich Ziemi (NEO). Zdecydowana większość respondentów była świadoma tych zagrożeń (86%). O problemach związanych z SSA nie wiedziało jedynie 2% instytucji i osób biorących udział w badaniu. Prawie 60% z nich odpowiedziało, że zagrożenia obejmowane przez SSA mogą zakłócać lub stanowić problem dla ich statutowej działalności. Blisko 1/3 odpowiedziała, że takiego powiązania nie ma. Ponownie zdecydowana większość, bo 70% badanych, jest zdania, że władze powinny działać na rzecz zmniejszenia ryzyka zagrożeń ze strony przestrzeni kosmicznej. Jedynie 2% było przeciwnego zdania.

Respondentom zadano pytanie, czy Unia Europejska powinna rozwijać własne środki umożliwiające ochronę statków kosmicznych przez zderzeniami i pogodą kosmiczną, wyjaśniając, że na razie UE korzysta z zasobów innych państw. Ponad 57% podmiotów odpowiedziało, że UE powinna stworzyć własne możliwości techniczne do takich działań, najlepiej komplementarne wobec środków, z których korzysta teraz. Zupełnie niezależnej infrastruktury chciałoby 26% odpowiadających. Tylko co dziesiątemu badanemu odpowiadał bieżący stan rzeczy.

Space Fence - projekt SSA armii amerykańskiej / Credits: Lockheed MartinNa pytanie, kto powinien odpowiadać za budowę takiej infrastruktury, 51% podmiotów i osób odpowiedziało, że powinna ona powstać wspólnym wysiłkiem Unii Europejskiej i państw członkowskich. Co trzeci respondent odpowiedział, że to władze UE powinny odgrywać główną rolę w budowie takiego systemu. Budowa wyłącznie przez kraje członkowskie jest akceptowalna jedynie dla co 20 uczestnika konsultacji.

Jeśli chodzi o koszty systemu SSA, to ponad 50% odpowiedzi wskazuje na nieistotność źródła finansowania, jeśli tylko system będzie działał efektywnie. Prawie 30% respondentów uważa, że to Unia solidarnie powinna ponieść większość kosztów. Aż 52% uczestników nie udzieliło odpowiedzi na to pytanie.

W ankiecie zapytano również o udział kapitału prywatnego w finansowaniu systemu SSA. W siedemdziesięciu procentach przypadków padła odpowiedź dopuszczająca finansowanie zarówno ze źródeł prywatnych, jak i państwowych. Finansowanie jedynie z funduszy publicznych wskazano w prawie 20% odpowiedzi, a pokrycie kosztów jedynie ze środków prywatnych tylko w 2% odpowiedzi.

Wykorzystanie przestrzeni kosmicznej

Na pytanie, czy UE powinna angażować się w działania związane z eksploracją przestrzeni, które obecnie prowadzi ESA i kraje członkowskie, zdecydowana większość respondentów odpowiedziała twierdząco, wskazując na różne motywy takiej decyzji. Najczęściej padało uzasadnienie (69%, można było wskazać wiele odpowiedzi), że przyczyni się to do rozwoju naukowo-technologicznego UE. Również ponad połowa badanych powiedziała, że pozytywnie wpłynie to na działania młodego pokolenia mieszkańców Wspólnoty. Niewiele mniej, odpowiednio, 49% i 46%, powiedziało, że pomoże to antycypować wyzwania, przed którymi stoi obecnie nasza cywilizacja, i pozwoli to pośrednio polepszyć status socjoekonomiczny obywateli Unii. Przeciwnego zdania było 28% odpowiadających, przy czym dwoma głównymi uzasadnieniami były istnienie bardziej istotnych problemów, którymi powinna zając się Unia, i fakt, że działalność taka jest ważna tylko dla zainteresowanych.

Wśród ról, jakie Unia mogłaby odegrać w tej działalności, najczęściej wskazywano jednocześnie rolę finansującą, koordynującą i decyzyjną na najwyższym poziomie (rangi politycznej). Najmniej respondentów widzi Unię wyłącznie w ostatniej wymienionej roli.

Organizacje i osoby biorące udział w konsultacjach były również poproszone o wymienienie dziedzin eksploracji, którymi miałaby się zająć UE, gdyby miała taką możliwość. Prawie 58% badanych odpowiedziało, że Wspólnota powinna zając się jednocześnie eksploracją bezzałogową i załogową. Co piąty, że przede wszystkim eksploracją zdalną, a rzadziej niż co dziesiąty, że przede wszystkim eksploracją załogową.

Kolejne pytanie odnosiło się do sugerowanego poziomu wydatków UE na przestrzeń kosmiczną w odniesieniu do wydatków ponoszonych przez USA. W pytaniu wskazano, że USA wydają całościowo na wykorzystanie przestrzeni kosmicznej 10 miliardów USD rocznie. Na brak finansowania centralnego (finansowanie przez państwa członkowskie i ESA) wskazało 70 badanych, tj. 11%.  Blisko co trzeci (30%) powiedział, ze mniej niż połowę tego co USA. Blisko 30%, że ponad połowę wydatków ponoszonych przez USA. Co piąty (22%), że tyle samo co USA. Wydatki większe niż amerykańskie zasugerowało 48 respondentów (prawie 8%).

Prawie 84% uczestników konsultacji jest zdania, że Unia Europejska powinna ponosić koszty funkcjonowania Międzynarodowej Stacji Kosmicznej w stopniu odpowiadającym roli UE w światowej eksploracji kosmosu lub na umiarkowanym poziomie. Tylko co dziesiąty odpowiadający był zdania, że UE nie powinna łożyć na utrzymanie ISS. Uczestników poproszono również o wskazanie, na czym powinno skupiać się finansowanie stacji ISS. Największym poparciem cieszyły się wydatki związane z rozwojem nowych technologii użytecznych zarówno w kosmosie, jak i na Ziemi. Co trzeci badany odpowiedział, że ważne jest, aby finansowanie przez UE pozwalało każdemu z państw członkowskich na wysyłanie astronautów w kosmos. Prawie tyle samo badanych odpowiedziało, że taki aspekt korzyści z łożenia na stację ma dla nich małe znaczenie.

Aż 76% uczestników odpowiedziało, że Unia i jej członkowie powinni dążyć do wysłania ludzi w głęboką przestrzeń kosmiczną, tj. poza stację kosmiczną. Blisko co piąty respondent był przeciwnego zdania. Ponad połowa (52%) wprost poparła ewentualną budowę europejskiego załogowego statku kosmicznego.

Potencjał innowacyjny przestrzeni kosmicznej

Biorących udział w konsultacjach zapytano, czy zdają sobie sprawę z roli programów związanych z wykorzystaniem przestrzeni kosmicznej w generowaniu innowacji w sektorze kosmicznym i poza nim. Blisko 70% uczestników była przekonanych o takiej korelacji. 10% uczestników nie wiedziało lub wiedziało mało. Prawie 2/3 uczestników widziało również szansę rozwoju ich sektora działalności w związku z potencjalnymi inwestycjami UE w eksplorację kosmosu. Nadziei z takimi działaniami nie wiązało prawie 15% respondentów. Duże szanse rozwoju sektora małych i średnich przedsiębiorstw w takich okolicznościach widziała połowa odpowiadających. Prawie 18% udzielonych odpowiedzi wskazywało na brak lub niewielkie szansę na rozwój MŚP w wypadku zaangażowania się Unii w eksplorację przestrzeni kosmicznej.