Express-AM4 może zagrażać innym statkom

Utracony 18 sierpnia przez Rosję satelita Express-AM4 może stanowić zagrożenie dla innych statków.

Nieudany start rakiety Proton-M 18 sierpnia doprowadził do wyniesienia geostacjonarnego satelity telekomunikacyjnego Express-AM4 na złą i nieużyteczną orbitę.

Agencja Interfax, powołując się na pracowników przemysłu kosmicznego, podała, że statek może stanowić zagrożenie dla innych satelitów, a na swojej orbicie będzie mógł przebywać nawet latami.

Satelita może być groźny dla innych satelitów łącznościowych, nawigacyjnych czy telefonii satelitarnych, jak Globalstar czy Iridium. Zagrożenia dla ISS nie ma, gdyż najniższy punkt orbity Expressa znajduje się ponad 300 km od orbity ISS.

Rosja współpracuje obecnie z Amerykanami, aby wspólnymi środkami określić dokładne położenie i orbitę satelity. Z satelitą nie ma żadnej łączność. Przyczyną awarii było najpewniej całkowite rozładowanie się akumulatorów satelity po odłączeniu od ostatniego stopnia rakiety nośnej.

Ekspress-AM4 był kolejnym rosyjskim satelitą telekomunikacyjnym. Miał masę startową 5700 kg. Zbudowany został na platformie Eurostar-3000 firmy EADS Astrium i wyposażony w 63 transpondery działające na pasmach L, C, Ku i Ka. Przez piętnaście lat miał służyć ogólnym zadaniom telekomunikacyjnym dla Federacji Rosyjskiej z pozycji orbitalnej 80oE. Ekspress-AM4 miał być największym z kilku satelitów konstelacji Ekspress, o różnych konstrukcjach i parametrach.

Źródło: Xinhua