Goliat – CubeSat z Rumunii

Na pokładzie pierwszej nowej europejskiej rakiety Vega, oprócz polskiego PW-Sata, znajdzie się kilka innych nanosatelitów. Wśród nich pochodzący z Rumunii CubeSat o nazwie Goliat. Będzie to orbitalny debiut tego państwa.

Celem pierwszej misji nowej europejskiej rakiety Vega będzie przetestowanie systemów i zdolności tej rakiety nośnej. Z tego powodu na jej pokładzie nie znajdzie się żaden komercyjny ładunek, ale szereg eksperymentów naukowych. Część wolnego miejsca została przekazana dla małych satelitów typu CubeSat, pochodzących z różnych europejskich państw. Wśród nich znajduje się PW-Sat – prawdopodobnie pierwszy polski satelita, budowany przez studentów Politechniki Warszawskiej i wspieranych przez Centrum Badań Kosmicznych (CBK).

Wśród małych satelitów, które zostały wybrane do tego lotu, znajduje się pochodzący z Rumunii Goliat. Jest to nanosatelita typu CubeSat budowany przez Uniwersytet w Bukareszcie i Rumuńską Agencję Kosmiczną od 2005 roku*. Budżet tego projektu wynosi około 400 tysięcy euro. Na pokładzie Goliata znajdą się trzy eksperymenty: AMIS (pomiar strumienia mikrometeoroidów), Dose-N (pomiar poziomu promieniowania na niskiej orbicie wokółziemskiej) oraz kamera 3MPix o przewidywanej rozdzielczości około 21×28 metrów.

Oprócz CubeSatów na pokładzie pierwszej rakiety Vega znajdą się dwa większe ładunki – pasywny instrument LARES oraz mikrosatelita Uniwersytetu w Bolonii o nazwie ALMASat-1.

* W 2005 roku wydawało się, że pierwszy lot rakiety Vega nastąpi już w 2008 lub 2009 roku. W tej chwili przewiduje się, że start nastąpi pod koniec 2011 roku (coraz mniejsze szanse) lub w pierwszej połowie 2012 roku.

(SPCALL)