Nieudany start rakiety Proton-M z Ekspress-AM4

17 sierpnia 2011 roku o godzinie 23:25 CEST nastąpił udany start rosyjskiej rakiety Proton-M. Na pokładzie tej rakiety znajdował się rosyjski satelita telekomunikacyjny Ekspress-AM4 o masie startowej 5700 kg.

Start nastąpił planowo, o godzinie 23:25 CEST, z kosmodromu Bajkonur w Kazachstanie. Po udanym wyniesieniu ponad ziemską atmosferę rozpoczęła się praca stopnia Briz-M, którego celem jest umieszczenie satelity Ekpress-AM4 na orbicie transferowej GTO. Docelowo Ekspress-AM4 miał zostać umieszczony na orbicie geostacjonarnej, w punkcie 80°E.

Pomimo udanego lotu rakiety Proton wiele wskazuje na wystąpienie poważnej usterki stopnia Briz-M, którego zadaniem jest wprowadzenie satelity na właściwą orbitę geotransferową. Do poprawnego wykonania tego zadania wymagane jest bowiem aż pięciokrotne uruchomienie silnika – jednak w przypadku ostatniego lotu kontakt z tym stopniem napędowym urwał się tuż przed, lub nieco po czwartym uruchomieniu. Oznaczałoby to, że satelita nie znalazł się na zakładanej orbicie.

Ekspress-AM4 to kolejny telekomunikacyjny rosyjski satelita o masie startowej 5700 kg. Zbudowany został na platformie Eurostar-3000 firmy EADS Astrium i wyposażony w 63 transpondery, działające na pasmach L, C, Ku i Ka, przez piętnaście lat miał służyć ogólnym zadaniom telekomunikacyjnym dla Federacji Rosyjskiej. Ekspress-AM4 jest jednym z kilku satelitów konstelacji Ekspress, o różnych konstrukcjach i parametrach.

Start rakiety Proton-M to drugi start jaki nastąpił 17 sierpnia 2011 roku. Kilkanaście godzin wcześniej rakieta Dniepr wyniosła siedem mini i mikrosatelitów na orbitę heliosynchroniczną o wysokości około 700 km.

(PFA, NSF)