Potwierdzenie istnienia HD 180314 b i Ross 458(AB) c

W ostatnich dniach – pomimo okresu wakacyjnego – pojawiły się interesujące dane na temat dwóch wcześniej niepotwierdzonych egzoplanet o oznaczeniach HD 180314 b i Ross 458(AB) c. Opublikowano także wyniki obserwacji egzoplanety TrES-2 b, która wydaje się być najczarniejszym wśród znanych obecnie obiektów planetarnych we Wszechświecie.

“Nowe-stare” egzoplanety otrzymały oznaczenia HD 180314 b i Ross 458(AB) c. Detekcja tych obiektów nastąpiła już w 2010 roku, jednak do listy potwierdzonych planet pozasłonecznych HD 180314 b i Ross 458(AB) c zostały dołączone dopiero kilka dni temu.

HD 180314 b to masywny obiekt na swoistej “granicy” pomiędzy masywną egzoplanetą a lekkim brązowym karłem. Obecnie trwają dyskusje wśród astronomów na temat klasyfikacji takich masywnych obiektów – prawdopodobnie w najbliższych latach dojdzie do jeszcze dokładniejszego sprecyzowania definicji granicy pomiędzy planetą a brązowym karłem w oparciu o kilka parametrów branych pod uwagę (takich jak masa, temperatura, spektrum itp. itp). Masa HD 180314 b szacowana jest obecnie na około 22 mas Jowisza. Ten obiekt krąży w odległości około 1,4 AU od swej gwiazdy macierzystej z czasem 396 dni. Gwiazda macierzysta, HD 180314, to wyewoluowany czerwony olbrzym o masie około 2,6 raza i promieniu aż 9 razy większym od naszego Słońca.

Drugi z potwierdzonych obiektów planetarnych to Ross 458(AB) c. Jest to egzoplaneta krążąca w odległości aż 1150 AU od swoich dwóch gwiazd macierzystych, tworzących układ podwójny Ross 458(AB). Masa Ross 458(AB) c według jednej publikacji naukowej szacowana jest na około 6-11 mas Jowisza – według innej na mniej niż 6 mas Jowisza. Dzięki pomiarom przeprowadzonym przy użyciu teleskopów Magellana w Las Campanas w Chile udało się wyznaczyć temperaturę Ross 458(AB) c na około 635 K.

Dzięki HD 180314 b i Ross 458(AB) c lista potwierdzonych planet pozasłonecznych wzrosła do 573 obiektów.

Ponadto w ostatnich dniach pojawiły się informacje na temat egzoplanety TrES-2b, która jest najczarniejszym znanym obiektem planetarnym. Odkryta w 2006 roku TrES-2b krąży bardzo blisko swej gwiazdy macierzystej – w odległości około 5,4 mln kilometrów z czasem zaledwie około 2,5 dnia. Gwiazda macierzysta jest bardzo podobna do naszego Słońca, co oznacza, że temperatura na TrES-2b jest bardzo wysoka – szacowana nawet na 1000 stopni Celsjusza po stronie zwróconej ku gwieździe. Ta egzoplaneta odbija mniej niż 1% padającego światła słonecznego – ostatnie wyniki wydają się sugerować, że jest to około 0,04%. Jest to mniej od węgla czy czarnej farby akrylowej. W tej chwili nie wiadomo, dlaczego TrES-2b jest taka czarna. Jest możliwe, że ta egzoplaneta jest pozbawiona chmur, choć jest także możliwe, że w składzie atmosfery TrES-2b znajduje się dużo par sodu i/lub potasu.

Najnowsze obserwacje TrES-2b nastąpiły dzięki misji Kepler, poszukującej egzoplanet poprzez pomiary zmian jasności gwiazd w trakcie trazytu (przejścia) obiektu na tle swej gwiazdy macierzystej. W przypadku tranzytu TrES-2b zmiana jasności gwiazdy wyniosła jedynie 6 jednostek na milion!

(Encyklopedia Pozasłonecznych Układów Planetarnych i Kepler)