MAVEN po przeglądzie CDR

Sonda MAVEN pomyślnie przeszła “critical design review”, czyli kluczowy przegląd konstrukcji. Misja poświęcona badaniom atmosfery Marsa ma rozpocząć się w 2013 roku.

Sonda Mars Atmosphere and Volatile EvolutioN (MAVEN) przeszła w minionym tygodniu kluczowy przegląd konstrukcji, czyli CDR.

MAVEN to pierwsza misja w całości poświęcona badaniom atmosfery Czerwonej Planety. Głównym celem naukowym misji będzie badanie wypływu gazów z atmosfery, co pozwoli lepiej poznań ewolucję klimatu na Marsie. Misja została uznana za jedną z najważniejszych w dziesięcioletnim przeglądzie amerykańskiej Narodowej Rady Naukowej w 2002 roku.

Zrozumienie, dlaczego i jak atmosfera zmieniała się w czasie, jest jednym najważniejszych pytań naukowych dotyczących Marsa, komentował fakt przejścia misji przez przegląd CDR Bruce Jakosky, kierownik naukowy misji z ramienia laboratorium atmosfery i fizyki kosmicznej University of Colorado. MAVEN wykona pomiary pozwalające odpowiedzieć na te pytania. Na razie jesteśmy w środku pracy nad budową statku i przyrządów naukowych, ale już nie możemy doczekać się danych, jakie zwróci ta misja.

{youtube}yegfeUz_Abw{/youtube}
Cele naukowe sondy MAVE z komentarzem Bruce’a Jakosky’ego

Przegląd przeprowadzony między 11 a 15 lipca w Goddard Space Flight Center przez recenzentów z NASA i instytucje spoza projektu pokazał, że projekt sondy spełnia wymagania naukowo-techniczne i że jest to poparte odpowiednią analizą i dowodami. Przegląd CDR stanowi fazę łączącą część projektową i wykonawczą misji. Pomyślne przejście przeglądu oznacza możliwość rozpoczęcia konstruowania i scalania elementów statku.

Więcej o MAVEN na Polskim Forum Astronautycznym.

Kanał sondy MAVEN w serwisie YouTube.