Start Delty 2 z satelitą SAC-D

Kilka godzin temu z Bazy Sił Powietrznych Vandenberg w Kalifornii wystrzelona została rakieta Delta 2, wynosząc satelitę SAC-D, zbudowanego wspólnymi siłami przez kilka krajów. Zadaniem jednostki będzie mapowanie zasolenia mórz i oceanów z kosmosu oraz poszukiwanie brakującej składowej procesów zmieniających środowisko Ziemi.

Start rakiety Delta 2 był planowany początkowo na dzień wczorajszy, jednak na skutek problemu z oprogramowaniem i czasem potrzebnym na wprowadzenie poprawek został on przesunięty o 24 godziny. Rewizja programowego systemu sterowania rakietą na dużych wysokościach w odpowiedzi na silne podmuchy wiatrów wykazała okrojony profil lotu w ostatnich kilku sekundach.

Ucieczka wysokiej na kilkadziesiąt metrów rakiety rozpoczęła się o godzinie 16:20 CEST. Delta 2 poleciała w konfiguracji 7320-10. Składała się z dwóch stopni oraz trzech rakiet pomocniczych na paliwo stałe. Ładunek schowany był w mierzącej niecałe 3,5 metra osłonie aerodynamicznej. Po wejściu na orbitę parkingową oraz późniejszych dodatkowych manewrach osiągnięta została słonecznie synchroniczna orbita o wysokości 657 kilometrów. Satelita o masie 1300 kilogramów został uwolniony po 56 minutach od startu.

{youtube}9KUJx7H-0kg{/youtube}
Zapis wideo ze startu Delty 2 z satelitą SAC-D / Credits: NASA TV, Ronsmytheiii

SAC-D (Satelite de Aplicaciones Cientificas-D) został zbudowany przez Argentynę, a wyposażony w różnorodny sprzęt naukowy przez inne kraje, wliczając w to aparaturę Aquarius, dostarczoną przez amerykańską agencję kosmiczną NASA. To właśnie m.in. za pomocą tej aparatury wykonywane będą wyjątkowo precyzyjne badania rozkładu i zawartości soli w oceanach. Wiadomo, iż sole są bardzo ważne w cyrkulacji oceanów, systemie klimatycznym czy badaniach przepływu świeżej wody na Ziemi. NASA wydała na projekt Aquarius 287 mln $, w co wliczone zostały także koszty związane z umieszczeniem satelity na orbicie. Rakieta Delta 2 przygotowana została przez firmę ULA (United Launch Alliance).

System Aquarius składa się z dużej owalnej anteny oraz trzech radiometrów mikrofalowych, które pracować będą jak silne odbiorniki radiowe, wychwytujące odchylenia w elektrycznym przewodnictwie wody morskiej. W ten sposób naukowcy będą w stanie oszacować poziomy zasolenia oceanów. Uzyskane wyniki powinny pozwolić na lepsze zrozumienie oraz prognozowanie zmieniającego się klimatu Ziemi.

Satelita SAC-D będzie orbitować naszą planetę co 98 minut, w czasie których aparatura Aquarius będzie mapowała obszar o szerokości 389 kilometrów. Przegląd powierzchni całej Ziemi będzie zajmował około tygodnia. Satelita dołączy do konstelacji innych satelitów badających środowisko naszej planety. Aparatura Aquarius zostanie przetestowana na orbicie i dopuszczona do użytkowania w przeciągu trzech miesięcy, w czasie których naukowcy będą porównywali uzyskane dane z tymi zebranymi w czasie kampanii przez zespoły naziemne.

Nigdy wcześniej w historii na argentyńskim satelicie nie leciał tak zaawansowany instrument jak Aquarius, jednakże w przeszłości agencje NASA i CONAE (argentyńska agencja kosmiczna) prowadziły już współpracę. W 1998 roku na pokładzie amerykańskiego promu kosmicznego Endeavour wyniesiony został na orbitę satelita SAC-A, za pomocą rakiety Pegasus w 1996 roku satelita SAC-B, natomiast także rakietą Delta 2 w 2000 roku wyniesiony został SAC-C.

Umieszczony dzisiaj na orbicie satelita SAC-D, posiadający również instrumenty dostarczone przez Kanadę, Francję i Włochy, został zbudowany w Argentynie, a następnie wysłany do Brazylii na testy. Dopiero potem odbył się transport jednostki do Kalifornii w Stanach Zjednoczonych. Misja potrwa około kilku lat, w czasie których poszukiwane będą odpowiedzi na pytania związane z klimatem.

Wizja artystyczna satelity SAC-D / Credits: NASA